21 marca, czyli Pierwszy Dzień Wiosny, to idealny moment na to, by zaktywizować najmłodsze dzieci. Niezależnie od regionu Polski, Marzanna ma symbolizować zimę i  wszędzie wygląda podobnie. Jest kukłą ze słomy, która ubrana jest w jakieś szmatki lub lokalny strój ludowy. Najczęściej kukła nadziana jest na kij. Na koniec kukłę się topi lub spala, by symbolicznie, pożegnać zimę i przygotować się na nadejście wiosny.

Przedszkolaki mogą być zaangażowane w przygotowanie kukły – mogą wraz z opiekunami przygotować dla niej stroje, odpowiednio ją ozdobić. Nie trzeba topić Marzanny w jeziorze czy stawie, co jest  w zgodzie z podejściem ekologicznym. Można wykonać mini – wersję Marzanny i symbolicznie pożegnać  ją na placu przedszkolnym.

Pierwszy Dzień Wiosny to też okazja do tego, by zachęcić dzieci do prac artystycznych, zabaw ruchowych, muzycznych. Pierwszy Dzień Wiosny to również dobry moment na wiosenny spacer w poszukiwaniu pierwszych oznak tej pięknej pory roku. Dzieci mogą wyliczać, jakie wiosenne elementy znalazły po drodze – może śpiewający ptak, pierwsze pąki drzew lub odbijające się w oknach promienie słońca?

Najważniejsze jest to, by – podobnie jak przy innych tego typu okazjach – zaktywizować najmłodszych, by zrozumiały, że każdy dzień jest dobry na kreatywną zabawę w przedszkolu. 

Tak właśnie bawiły się w naszym przedszkolu dzieci najmłodsze – z grupy szóstej.

Przygotowały: Dorota Jurczuk; Beata Sakowska

Opis galerii zdjęć: Na dwóch pierwszych zdjęciach widoczne są dzieci podczas tańca wiosennego z zielonymi bibułami. Pięć następnych zdjęć zostało wykonane dzieciom podczas zabaw ruchowych na ,,dywanie kwiatowym”. Osiem następnych zdjęć przedstawia dzieci tworzące Panią Wiosnę z gotowych elementów – kwiatów i bibuły. Sześć następnych zdjęć przedstawia taniec dzieci wokół Marzanny w sali, wyjście dzieci do ogrodu przedszkolnego z Marzanną oraz poszukiwanie oznak wiosny na placu przedszkolnym.

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje