Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 12 czerwiec (edukacja artystyczna).
Temat: ,,Marzenia” – zabawa plastyczna.
Cel główny:
- ●rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej poprzez umiejętność ●interpretowania wysłuchanej muzyki
- ●umiejętność samodzielnego podejmowania decyzji i wybór dowolnej techniki plastycznej
- ●rozwijanie sprawności manualnej
- umiejętność wyrażania i precyzowania swoich potrzeb i oczekiwań – marzeń w formie rysunku realistycznego
- ●utrwalanie opracowywanej wiedzy oraz umiejętności czytania
- ●inspirowanie dzieci do tworzenia kompozycji do muzyki
- ●wszechstronny rozwój dziecka
- ●dbałość o dobre samopoczucie ; planowanie i dążenie do spełnienia marzeń
Pomoce dydaktyczne:
- -obrazki z tekstem przedstawiające dzieci z różnych stron świata
- -nagranie piosenki pt.: ,,Mam marzenia” https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8&fbclid=IwAR0gJC_kbwUE5B6-ICdtwjIoCp0dj7CEOTGzZXCXh8Hty2Njjct48nBIVbk&app=desktop
- -kartki z bloku rysunkowego lub technicznego
- -materiały i przybory plastyczne
- nagranie wiersza pt.: ,,Dyzio Marzyciel” J . Tuwima https://youtu.be/rZRv1pKSUP0
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I.
- Rozpoczęcie zajęć Rymowanką połączone z klaskaniem, tupaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
2. ,,Dzieci świata” – zabawa z wykorzystaniem obrazka z tekstem, utrwalanie tematyki tygodniowej.
- Rodzice udostępniają dzieciom obrazki a dzieci samodzielnie lub z pomocą rodziców (w zależności od stopnia zaawansowania) odczytują tekst
- liczą dzieci, wymieniają nazwy krajów z których pochodzą, próbują połączyć kraj z nazwą kontynentu
- na zakończenie wymieniają z pamięci te dzieci, które zapamiętały (zgodnie z kolejnością lub przypadkowo).
II. ZAJĘCIE GŁÓWNE :
1).SŁUCHANIE PIOSENKI pt.: ,,MAM MARZENIA” https://www.youtube.com/watch?v=uMRRK73w8M8&fbclid=IwAR0gJC_kbwUE5B6-ICdtwjIoCp0dj7CEOTGzZXCXh8Hty2Njjct48nBIVbk&app=desktop
-Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki po raz pierwszy
– dzieci słuchają nagrania po raz drugi, tym razem z zamkniętymi lub związanymi chustką, apaszką, szalikiem oczami (w celu spotęgowania wyobraźni).
2 ). ZABAWA PLASTYCZNA- WYKONYWANIE ILUSTRACJI DO PIOSENKI:
-dzieci zastanawiają się nad wyborem techniki plastycznej, gromadzą niezbędne materiały plastyczne i wykonują obrazek do piosenki
-opowiadają Rodzicom po zakończeniu pracy co przedstawia ich rysunek .
3 ). ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI pt.: ,,MAM MARZENIA”
-RODZICE udostępniają dzieciom nagranie piosenki zaś dzieci bawią się zgodnie z rytmem i maszerują, biegną drobnymi kroczkami, podskakują podczas kolejnych zwrotek klaszcząc jednocześnie w dłonie a podczas refrenu zatrzymują się i śpiewają razem słowa : ,,marzenia, marzenia oraz ,,mam marzenia, moje marzenia”. Zabawa toczy się dalej do tego czasu ile zażyczy sobie dziecko a w drugiej wersji proponuję włączyć się do zabawy Rodzicom, którzy podobnie jak i dzieci mają również marzenia.
III. ZAKOŃCZENIE :
1). Ewaluacja zajęć :
- dzieci wypowiadają się na temat tego co nowego poznały i nauczyły, czy są zadowolone? czy podobały się zaproponowane zabawy lub nie i dlaczego? jeszcze raz dzielą się z Rodzicami swoimi marzeniami, Rodzice swoimi i jest to moment na to wspólnie z dzieckiem poszukać sposobów na ich spełnienie i zrealizowanie , czego serdecznie Wszystkim życzę.
- Zarówno mali i duzi marzenia mają i niech je spełniają (to jakby motto w/ w propozycji zajęć).
2 ) . SŁUCHANIE WIERSZA pt ,,DYZIO MARZYCIEL” JULIANA TUWIMA. https://youtu.be/rZRv1pKSUP0
- Rodzice udostępniają dzieciom nagranie wiersza
- Dzieci słuchają i opowiadają o czym marzył Dyzio? .
3 ). Porządkowanie przez dzieci pomocy i przyborów, wyeksponowanie swojej pracy plastycznej.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT