Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 16 czerwiec (edukacja polonistyczna).

Temat: „ BEZPIECZNE WAKACJE ” – ROZMOWA Z WYKORZYSTANIEM OBRAZKÓW Z TEKSTEM. 

Cel główny: 

dbałość o własne zdrowie i życie

●doskonalenie umiejętności czytania 

●wyrabianie umiejętności czytania prostych tekstów ze zrozumieniem treści 

●znajomość telefonów alarmowych

●znajomość zasad bezpieczeństwa obowiązujących w okresie letnim i wakacyjnym 

● dokonywanie właściwych wyborów 

● przestrzeganie poznanych zasad w codziennych sytuacjach 

● wyrabianie umiejętności formułowania dłuższych i poprawnych wypowiedzi

Pomoce dydaktyczne:

▪ obrazki z tekstem 

▪ nagranie piosenki pt.: ,,BEZPIECZNE WAKACJE” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR2HUMp6w3n84qc5uNQHQyOhmIJcu_N81cWvOGC0cDzWpMGgqkQIDJvsa5o&app=desktop 

▪ zdjęcia  (z poprzednich lat i okresu wypoczynku wakacyjnego)

▪ kartki 

▪ przybory rysunkowe

▪ mapa konturów Polski 

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

  1. Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w miejscu. 

2  . ,,Gdzie chciałbyś pojechać na wakacje?” – zabawa z piłką:

podawanie do siebie piłki po udzieleniu odpowiedzi, z uzasadnieniem wyboru, wspólne planowanie wakacyjnego wypoczynku, określanie miejsca np góry, morze, jezioro, las, rzeka, wieś. 

ZAJĘCIE GŁÓWNE: 

1 . WAKACYJNE WSPOMNIENIA – oglądanie zdjęć z zasobów rodzinnych dokumentujących wakacje w poprzednich latach. Dzielenie się wspomnieniami, przeżyciami. Odwoływanie do najciekawszych miejsc zarówno dla dzieci jak i rodziców. 

2  . BEZPIECZNE WAKACJE – oglądanie serii 10 obrazków: 

  • wypowiedzi dzieci na temat każdego obrazka 
  • odczytywanie tekstu  (samodzielnie lub z pomocą rodziców)
  • zapamiętywanie zasad 
  • zliczanie 
  • wymienianie zapamiętanych 
  • powtórnie tych , których nie zdołały zapamiętać. 

3 . ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI pt.: ,,BEZPIECZNE WAKACJE” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR2HUMp6w3n84qc5uNQHQyOhmIJcu_N81cWvOGC0cDzWpMGgqkQIDJvsa5o&app=desktop

  • dzieci słuchają nagrania i opowiadają treść piosenki tzn o czym był tekst, jakie zasady bezpieczeństwa przestrzegała dziewczynka, które z tych zasad stosują dzieci?, o których zasadach uczyły się już wcześniej w przedszkolu?  
  • Rodzice udostępniają nagranie po raz drugi a dzieci starają się w dowolnie improwizować melodię piosenki poprzez wykorzystanie elementów marszu, biegu, poskoków, klaskania .

4 . ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA – ,,BEZPIECZNA WYPRAWA”: 

  • dzieci projektują i rysują plakat promujący bezpieczny wypoczynek w naszym najbliższym regionie np Puszczy Białowieskiej, w naszym mieście, nad zalewem Siemianówka, Repczyce, w gospodarstwie agroturystycznym lub na wsi u swoich własnych dziadków czy pradziadków. 
  • opowiadanie Rodzicom o swoim plakacie i promowanym wypoczynku, z próbą uzasadnienia. 

5.  ,, PALCEM PO MAPIE ” – wyszukiwanie na mapie konturowej  Polski,  narysowanych na plakacie miejsc. 

ZAKOŃCZENIE:

1 . Ewaluacja zajęć: 

  • dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają ich przydatność, wymieniają zasady, którymi powinny się kierować w okresie lata i wakacji oraz obowiązujących przepisów związanych z pandemią 
  • powtórnie czytają tekst i zdania z obrazków, by tym razem nauczyć bezpieczeństwa swoich rodziców.

2.  Zajęcia porządkowe: 

  • dzieci sprzątają po zakończeniu zajęć 
  • podziękowanie za wspólną zabawę. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje