Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 16 czerwiec (edukacja polonistyczna).
Temat: „ BEZPIECZNE WAKACJE ” – ROZMOWA Z WYKORZYSTANIEM OBRAZKÓW Z TEKSTEM.
Cel główny:
● dbałość o własne zdrowie i życie
●doskonalenie umiejętności czytania
●wyrabianie umiejętności czytania prostych tekstów ze zrozumieniem treści
●znajomość telefonów alarmowych
●znajomość zasad bezpieczeństwa obowiązujących w okresie letnim i wakacyjnym
● dokonywanie właściwych wyborów
● przestrzeganie poznanych zasad w codziennych sytuacjach
● wyrabianie umiejętności formułowania dłuższych i poprawnych wypowiedzi
Pomoce dydaktyczne:
▪ obrazki z tekstem
▪ nagranie piosenki pt.: ,,BEZPIECZNE WAKACJE” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR2HUMp6w3n84qc5uNQHQyOhmIJcu_N81cWvOGC0cDzWpMGgqkQIDJvsa5o&app=desktop
▪ zdjęcia (z poprzednich lat i okresu wypoczynku wakacyjnego)
▪ kartki
▪ przybory rysunkowe
▪ mapa konturów Polski
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
- Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w miejscu.
2 . ,,Gdzie chciałbyś pojechać na wakacje?” – zabawa z piłką:
podawanie do siebie piłki po udzieleniu odpowiedzi, z uzasadnieniem wyboru, wspólne planowanie wakacyjnego wypoczynku, określanie miejsca np góry, morze, jezioro, las, rzeka, wieś.
ZAJĘCIE GŁÓWNE:
1 . WAKACYJNE WSPOMNIENIA – oglądanie zdjęć z zasobów rodzinnych dokumentujących wakacje w poprzednich latach. Dzielenie się wspomnieniami, przeżyciami. Odwoływanie do najciekawszych miejsc zarówno dla dzieci jak i rodziców.
2 . BEZPIECZNE WAKACJE – oglądanie serii 10 obrazków:
- wypowiedzi dzieci na temat każdego obrazka
- odczytywanie tekstu (samodzielnie lub z pomocą rodziców)
- zapamiętywanie zasad
- zliczanie
- wymienianie zapamiętanych
- powtórnie tych , których nie zdołały zapamiętać.
3 . ZABAWA RUCHOWA DO PIOSENKI pt.: ,,BEZPIECZNE WAKACJE” https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM&fbclid=IwAR2HUMp6w3n84qc5uNQHQyOhmIJcu_N81cWvOGC0cDzWpMGgqkQIDJvsa5o&app=desktop :
- dzieci słuchają nagrania i opowiadają treść piosenki tzn o czym był tekst, jakie zasady bezpieczeństwa przestrzegała dziewczynka, które z tych zasad stosują dzieci?, o których zasadach uczyły się już wcześniej w przedszkolu?
- Rodzice udostępniają nagranie po raz drugi a dzieci starają się w dowolnie improwizować melodię piosenki poprzez wykorzystanie elementów marszu, biegu, poskoków, klaskania .
4 . ZABAWA GRAFOMOTORYCZNA – ,,BEZPIECZNA WYPRAWA”:
- dzieci projektują i rysują plakat promujący bezpieczny wypoczynek w naszym najbliższym regionie np Puszczy Białowieskiej, w naszym mieście, nad zalewem Siemianówka, Repczyce, w gospodarstwie agroturystycznym lub na wsi u swoich własnych dziadków czy pradziadków.
- opowiadanie Rodzicom o swoim plakacie i promowanym wypoczynku, z próbą uzasadnienia.
5. ,, PALCEM PO MAPIE ” – wyszukiwanie na mapie konturowej Polski, narysowanych na plakacie miejsc.
ZAKOŃCZENIE:
1 . Ewaluacja zajęć:
- dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają ich przydatność, wymieniają zasady, którymi powinny się kierować w okresie lata i wakacji oraz obowiązujących przepisów związanych z pandemią
- powtórnie czytają tekst i zdania z obrazków, by tym razem nauczyć bezpieczeństwa swoich rodziców.
2. Zajęcia porządkowe:
- dzieci sprzątają po zakończeniu zajęć
- podziękowanie za wspólną zabawę.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT