Temat: „Kolory wiosny” – zabawy z wierszem.

– rozpoznawanie i nazywanie kolorów.

– rozwijanie logicznego myślenia poprzez kojarzenie przedmiotu z określonym kolorem

  1. Zagadki o kolorach

Rodzic czyta zagadki, a dziecko próbuje odgadnąć, o jakim kolorze jest dana zagadka?

Spróbujcie również z dzieckiem utrwalić nazwy kolorów w języku angielskim.

  • Tego koloru szukajcie w makach lub w muchomorze co rośnie w kwiatach (czerwony)
  • Słonecznik nazwę zawdzięcza słońcu, powiedzcie, jaki kolor je łączy? (żółty)
  • To kolor liści i trawy, czy już odpowiedź znamy? (zielony)
  • Gdy spojrzysz w górę w niebo lub chabry zobaczysz w życie

Już będziesz wiedział na pewno o jakim kolorze myślę (niebieski)

2. Wiersz: „Kolory wiosny”

Rodzic czyta wiersz:
Wiosna od dzisiaj kolory przynosi,
Przyjmijcie barwy, przyrodę prosi.

Trawom i drzewom zieleń rozdała.
Motylkom, kwiatom, tęczowe dała.

Żółty kaczeńcom, czerwony makom.
Ciemne i szare rozdały ptakom.

Ale nie tylko, bo dobrze wiecie,
Że barwne ptaki też są na świecie.

Wody dostały błękitu kolor,
By były jasne, bo to ich walor.

Przyjmijcie wtedy nowe kolory,
Będzie piękniejszy świat od tej pory.

Bo wiosną- nowe życie się budzi
I swym kolorem zachwyca ludzi.

Rozmowa na podstawie treści wiersza:

Rodzic do dzieci: Czy potraficie odpowiedzieć na następujące pytania?:
• Kto przyniósł kolory?
• Jakie kolory rozdała Wiosna?
• Jaki kolor Wiosna dała motylkom i kwiatom?
• Jaki kolor dostały maki?
• Wyjrzyj za okno. Jakie dostrzegasz kolory?

Na spacerze również możecie zaobserwować, jakie kolory maja listki, kwiatki, ptaki. A może udało Wam się zaobserwować jakieś zwierzątka?

3. Zabawa ruchowa: „Znajdź kolor”

Czas się poruszać ! W pokoju w którym się znajdujecie, dziecko ma znaleźć:
• Rzecz w kolorze zielonym i skakać do niej obunóż
• Rzecz w kolorze żółtym, a następnie iść do niej na czworakach
• Rzecz w kolorze niebieskim i spróbować do niej dojść stawiając długie kroki jak żyrafa
• Rzecz w kolorze czerwonym i podskakiwać do niej na jednej nodze

4. Zabawa relaksacyjna: „Wyobraź sobie…”
Dziecko kładzie się wygodnie na dywanie, a na swoim brzuszku kładzie poduszkę lub ulubionego misia. Zamyka oczy i słucha nagrania odgłosów łąki.

Link: https://www.youtube.com/watch?v=DWUWJvMDs58

Należy sprawić, aby oddychając miś unosił się do góry.
Rodzic mówi do dziecka:

Wyobraź sobie łąkę (wrażenia wzrokowe – Co widzisz? Opisz to)
Wyobraź sobie jej zapach – (wrażenia węchowe – Jak pachnie? Z czym kojarzy Ci się ten zapach?)
Wyobraź sobie co słyszysz na łące (wrażenia słuchowe – Co słyszysz? Czy potrafisz rozpoznać, kto/co wydaje taki dźwięk? np. owady).

Zabawy dodatkowe dla chętnych:

– Pani Wiosna” – Rodzic może wydrukować obrazek, a dziecko pokolorować go, używając różnych kolorów (może to być również okazja do utrwalenia z dzieckiem nazw poszczególnych kolorów).

Jeśli nie ma możliwości wydrukowania, prosimy dziecko o narysowanie obrazka z wykorzystaniem różnych kolorów kredek.

–  „Kolorowa tęcza” – proponuję również zabawę z plasteliną. Rodzic powinien pokazać jak zrobić małe kuleczki i przykleić w odpowiednim miejscu na tęczy. Utrwalcie kolory. Jeżeli nie macie plasteliny można pokolorować kredkami:

Źródło grafiki: pixabay.com, mojedziecikreatywnie.pl

Życzę miłej zabawy ze swoimi pociechami!

Przygotowała: Barbara Markiewicz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje