Temat: „Co sprzyja zdrowiu a co mu zagraża?”- wypowiedzi dzieci na podstawie serii obrazków.

– rozwijanie logicznego kojarzenia faktów;

– kształtowanie wypowiedzi wielozdaniowych;

– rozumienie konieczności dbania o swoje zdrowie.

1. Zabawa na powitanie „Ponurak i rozśmieszacz”: dziecko ma ponurą minę a rodzic próbuje je rozśmieszyć. Potem następuje zmiana ról.

2. „Śmieszne słowa”- zabawa twórczo- słowna: wymyślanie skojarzeń lub wesołych określeń do słów, które kojarzą się z chorobą, np. katar- nosowy wyciek; kaszel- wyrywające się powietrze;  choroba- postrach zdrowia, koronawirus-?

3. „ Jak dbam o swoje zdrowie?- wypowiedzi na podstawie własnych doświadczeń oraz ilustracji na planszy:

4. „Na której ilustracji dziecko nie dba o swoje zdrowie?”- rozwijanie spostrzegawczości i logicznego myślenia:

5. „Dokończ zdanie”- kończenie zdania własnymi przemyśleniami:

– Gdy jestem zdrowy, czuję…

– Gdy jestem chory czuję …

6. „Zdrowe i niezdrowe”- ćwiczenie słuchu fonematycznego: rodzic mówi różne słowa, które służą zdrowiu ( sport, gimnastyka, owoce, mleko, woda) lub nie służą zdrowiu (papierosy, ból, katar, kaszel, dym). Zadaniem dziecka jest podział tych słów na sylaby z jednoczesnym wyklaskiwaniem oraz przeliczaniem sylab.

7. Rozmowa dziecka z rodzicami na temat: „ Co powinniśmy robić, aby nasze wspólne chwile mijały wesoło, radośnie i przyjemnie?”

Informacja dla Rodzica:

Kto się śmieje, ten jest zdrowszy…

Śmiech rozładowuje stres, pozwala odreagować napięcia i zdenerwowanie. Gdy się śmiejemy, w naszym ciele zachodzą podobne zmiany jak podczas wysiłku fizycznego: głębiej oddychamy przez co lepiej dotleniamy mózg; serce bije szybciej; poprawia się też ukrwienie ciała.

Poprzez śmiech organizm rozładowuje kumulowane emocje i pozbywa się nadmiaru adrenaliny, dzięki czemu łatwiej nam jest się zrelaksować. Naukowo dowiedziono też, że radośni ludzie rzadziej chorują- w przeciwieństwie do ponurych. Wszystko dzięki temu, że śmiech zwiększa produkcję limfocytów T, których zadaniem jest niszczenie wirusów!

Spontaniczny śmiech pozytywnie wpływa nie tylko na nasze zdrowie, lecz także samopoczucie. Uwalnia bowiem endorfiny, które łagodzą ból i wywołują uczucie zadowolenia. Podobno minuta śmiechu działa jak 45 minut relaksu a ponadto przedłuża życie o 10 minut.

Nie bez znaczenia jest też to, że śmiech, poprzez rozszerzanie naczyń krwionośnych- wpływa na lepsze odżywianie naczyń skóry i jej oczyszczanie; a uniesione do góry kąciki ust czynią twarz pogodniejszą i młodszą.

8. „Uśmiechnięta buźka”- lepienie z plasteliny według pomysłu dziecka.

9. Zabawa ruchowa „Wesoła gimnastyka” według inwencji dziecka lub rodzica.

Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje