Grupa ósma realizowała tematykę pt. „W krainie ptaków”.  Podczas zajęć wychowawczo-dydaktycznych dzieci poznawały właściwości jajek. Okazało się, iż jajka to cenne źródło witamin A E D i K oraz wielu składników mineralnych a także pełnowartościowe źródło białka. Jajko jest też doskonałe do przyrządzania przeróżnych potraw, a samo jajko można jeść w wielu postaciach. Co było pierwsze? Jajko czy kura? W zabawach skupimy się nad zagadnieniem dotyczących samego jajka. Czy uda się przecisnąć jajko przez wąską szyjkę butelki? Albo jak zachowuje się jajko włożone do octu, kawy czy coli? Zapraszamy Was na przegląd eksperymentów.

Przygotowały: Krystyna Kojło, Renata Bartoszewicz

Opis galerii zdjęć:

Zdjęcie nr1. Na stole widać jajka w  wytłaczankach, jajka przepiórcze(kolorowe), trzy jajka gęsie. Sól ,butelki, zapałki, – przedmioty potrzebne do zabaw badawczych.  Zdjęcie nr2.Dzieci obserwują garnek z wodą, czekają by do gotującej wody wkładać jajka ( będą gotować 3min. i 10 min.).Zdjęcie nr3.Siatka pomysłów: od jajka odprowadzone są „strzałki” , myśli dzieci – z czym kojarzy im się jajko. Zdjęcie nr4.Na talerzyku znajduje się rozbite jajko, nauczycielka butelką plastikową będzie oddzielać żółtkood białka. Zdjęcie nr5. Radość z udanego rozdzielenia żółtka od białka. Zdjęcie nr 6. Jajka po rozkrojeniu  gotowane 3minuty  i 10 minut . Zdjęcie nr 7. Dzieci obierają jajka do kolejnego doświadczenia. Zdjęcienr8.  Przy napisie 10minut widzimy jajko, które mam ścisłe żółtko i białko, natomiast jajko gotowane 3 minuty żółtko jest luźne i białko też. Zdjęcie nr9. Oglądanie przez dzieci jajka, które znajdowało się w occie ponad 12 godzin- jest miękkie jak piłeczka gumowa. Pozostała  jedynie wyraźna  nienaruszona błona zewnętrzna.  Jajko zostało pozbawione skorupki . Kwas octowy rozpuścił  skorupkę jajka. Zdjęcie nr 10. Dzieci przez dotyk sprawdzają miękkość jajka i potwierdzają brak skorupki. Zdjęcie nr11.– moczone w occie pękło, wypłynęło białko i żółtko. Zdjęcie nr12,13, 14, 15.  Zapalona duża zapałka zostaje wrzucona do butelki i przykryta jajkiem jak pokrywką. Jajko zostaję powolutku wessane do środka.  Doświadczenie potwierdza istnienie ciśnienia atmosferycznego. U nas to wciąganie ( czyli ciśnienie wewnątrz butelki) było na tyle silne, że jajo nam się  rozpadło. Zdjęcie nr 16,17,18. Owinięte folią spożywczą  surowe  jajka, dzieci próbują ścisnąć z całej  siły w dłoni. Jajka nie pękają , ponieważ ich konstrukcja jest idealnie przemyślana, nie ma szans aby je uszkodzić. Zdjęcie nr 19.20,21.  Ile udźwignie jajko? Na czterech jajkach ustawiamy gry, klocki nawet w dużych skrzynkach. Jajka są całe. Skorupka jest bardzo wytrzymała. Zdjęcie nr22, 23.24,25 .Dzieci mają dwie szklanki z wodą. Do jednej z nich jest dodana sól. Dziewczynka miesza w szklance łyżką, żeby ją dobrze rozpuścić. Chłopiec wkłada jajka do szklanek. Dwa jajka włożone zostały do wody słodkiej i słonej. Celem było sprawdzenie czy jajko potrafi pływać.  Tylko jajko w solance wypłynęło na powierzchnię, drugie- opadło na dno. Zdjęcie nr26. Zęby podobnie jak skorupki jajek zawierają wapń. Jajko zostało zanurzone w coca-coli. Po 24 godzinach skorupka zmieniła barwę na ciemnobrunatną (taki sam kolor jak Cola – prawdopodobnie za sprawą karmelu). Zdjęcie nr27.  Jak odróżnić jaja gotowane od surowych? A w jaki sposób to zrobić? Należy je zakręcić i obserwować. Jaja ugotowane łatwo jest wprawić w ruch obrotowy, kręcą się szybko. Natomiast jajo surowe kręci się wolno, szybko się zatrzymuje i jego obrót nie jest taki płynny. Zdjęcie nr 28 Dziewczynka ma pomysł ,żeby żółtko ubić w butelce. Zdjęcie nr 29. Jeszcze jedno dziecko próbuje rozdusić jajko w ręku.

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje