W dobie powszechnego dostępu do Internetu z sieci korzystają już nie tylko dorośli i młodzież, ale też coraz częściej dzieci. To właśnie one są szczególnie narażone na różnego  rodzaju zagrożenia, które mogą je spotkać podczas nauki, zabawy i poznawania świata w sieci. W całej Europie w pierwszej połowie lutego obchodzony jest Dzień Bezpiecznego Internetu. W tym roku święto to przypada na wtorek, 8 lutego. Ten dzień stanowi wspaniałą okazję ku temu, żeby zastanowić się, jak zadbać o bezpieczny Internet dla dziecka.

Skoro zgadzamy się na to, by dziecko miało dostęp do Internetu, musimy ustalić z nim zasady, które zapewnią mu bezpieczeństwo i uchronią je przed kontaktem z nieodpowiednimi treściami. Zasady muszą być dostosowane do wieku dziecka. Ważne, żeby nie poprzestać na jednorazowej rozmowie. Do tematu zasad użytkowania Internetu i bezpieczeństwa w nim należy wracać, jeśli tylko pojawi się ku temu okazja. Warto zachęcać dziecko do zadawania pytań, rozwiewać jego wątpliwości, tłumaczyć, dlaczego decydujemy się na pewne ograniczenia. Istotne jest, żeby dziecko miało świadomość, że dbamy o jego bezpieczeństwo. Dążmy do tego, by było przekonane o tym, że zawsze może zwrócić się do nas w sytuacjach dla siebie trudnych lub gdy będzie miało poczucie zagrożenia. Warto zadbać o to, aby dziecko korzystające z Internetu przestrzegało następujących zasad:

1. Najmłodsze dzieci powinny korzystać jedynie z pozytywnych i bezpiecznych treści (strony, aplikacje, gry) wskazanych przez rodziców. Z czasem warto brać pod uwagę propozycje nowych treści spośród wskazywanych przez dzieci, każdorazowo je weryfikując.

2. Czas korzystania z sieci powinien być ograniczony. Zaleca się, by dzieci w wieku wczesnoszkolnym nie korzystały z urządzeń ekranowych dłużej niż dwie godziny dziennie. Dobrym pomysłem jest ustalenie dnia lub dni, np. weekendu, bez Internetu.

3. Dzieciom w wieku przedszkolnym należy towarzyszyć podczas korzystania z sieci. Jeśli dzieci są starsze, warto jako rodzic możliwość wglądu w ekran komputera czy urządzenia mobilnego, z którego korzystają. Przy okazji warto zainteresować się aktywnościami dziecka online i nawiązać na ten temat rozmowę.

4. Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z wyszukiwarek, portali społecznościowych i innych serwisów dających nieograniczony dostęp do treści (zdjęć, filmów, tekstów). Stopniowe wprowadzanie takich możliwości powinno odbywać się pod kontrolą rodziców i z uwzględnieniem ograniczeń wiekowych narzucanych przez serwisy. Warto takie sytuacje wykorzystać do edukacji dziecka w zakresie skutecznego i bezpiecznego poszukiwania treści.

5. Najmłodsze dzieci nie powinny samodzielnie korzystać z komunikatorów czy portali społecznościowych. Ewentualne kontakty online powinny być ograniczone do znajomych osób i odbywać się pod kontrolą rodziców. Zakaz ów należy poprzedzić rozmową na temat zagrożeń związanych z kontaktami z nieznajomymi.

6. Dzieci nie powinny publikować samodzielnie w sieci treści, szczególnie prywatnych informacji, filmów, zdjęć. Taki zakaz powinien być połączony ze zwróceniem dziecku uwagi na zagrożenia związane z publikacją wizerunku i prywatnych informacji.

7. Należy umówić się z dzieckiem, ze za każdym razem kiedy trafi na nieodpowiednie treści lub cokolwiek innego je w sieci zaniepokoi, natychmiast nas o tym poinformuje. Kiedy dziecko zgłasza kontakt z nieodpowiednimi treściami, warto rozpoznać, co się wydarzyło, pochwalić je za poinformowanie o takim zdarzeniu. Jeżeli dziecko jest zaniepokojone, trzeba wytłumaczyć mu sytuację, zastanowić się, jak zmniejszyć prawdopodobieństwo podobnych okoliczności w przyszłości.

Przestrzeganie powyższych zasad może ułatwić korzystanie z aplikacji do kontroli rodzicielskiej. Dzięki nim opiekunowie zwiększają bezpieczeństwo młodych użytkowników Internetu. Przykładem tego typu aplikacji jest „Chroń dzieci w sieci”. Dzięki niej można m.in. sprawdzać, z jakich stron korzysta dziecko, można też ustalić, jakie typy stron powinny być blokowane i w prosty sposób ustawić godziny, w których na telefonie ma być dostępny Internet (np. w godzinach nocnych może być wyłączony). Więcej informacji o aplikacji można przeczytać na jej stronie internetowej: https://chrondzieciwsieci.pl/.

Rodzice, którzy nie wiedzą, jak rozmawiać z dziećmi na temat bezpieczeństwa w sieci, lub ci, których dziecko miało kontakt ze szkodliwymi treściami i nie wiedzą jak na tę sytuację zareagować, mogą skorzystać z bezpłatnej linii 800 100 100 prowadzonej przez Fundację Dajemy Dzieciom Siłę. Partnerem technologicznym linii i aplikacji „Chroń dzieci w sieci” jest operator Orange, który na stronie swojej fundacji publikuje liczne artykuły z poradami dla rodziców dotyczącymi bezpieczeństwa w Internecie: https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/materialy-edukacyjne-dla-rodzicow.

            Pamiętajmy, że pozytywne strony Internetu przeważają nad jego negatywnymi stronami. Internet jest doskonałym źródłem wiedzy, jak również dostarczycielem rozrywki. Warto pozwolić dziecku w świadomy i bezpieczny sposób w pełni korzystać z oferowanego przez Sieć bogactwa.

Opracowały: Ewelina Kiprianiuk, Iwona Zaniewska-Ciep

Źródła:

https://fundacja.orange.pl/strefa-wiedzy/post/jak-wprowadzic-dziecko-w-swiat-internetu

https://www.orange.pl/poradnik/twoj-internet/bezpieczny-internet-dla-dziecka/

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje