Scenariusz zajęć dydaktycznych na dzień 17 czerwca dla dzieci starszych (edukacja plastyczna)
Temat : ,,MORSKA PRZYGODA” – ZABAWA PLASTYCZNA.
CELE :
– poznawanie nowych technik plastycznych
– rozwijanie kreatywności i wyobraźni plastycznej
– rozwijanie sprawności manualnej rąk
– doskonalenie umiejętności wycinania
– wyrabianie nawyku doprowadzenia pracy do końca
– wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu nad wodą
– eksperymentowanie, odkrywanie w warunkach domowych
– utrwalanie umiejętności czytania i liczenia
– rozwijanie koordynacji ruchowo – słuchowej
Pomoce dydaktyczne :
- • nagranie instrukcji wykonywania pracy plastycznej https://www.youtube.com/watch?v=dn4ESRGKdus&fbclid=IwAR03-wQwvKXSS7vE2GU2ZfH5BY1H9Hjldxmke-ucwlxQre1vk89ER4shUKI&app=desktop
- • nagranie piosenki pt.: ,,Niech żyją wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY&fbclid=IwAR3kPKDsF5Ca1I45b9HJXS8N1dLsRG8LLlprjeNABZbBXB0LaUTeV6lVC78&app=desktop
- • filmik z instrukcją do przeprowadzenia eksperymentu https://www.youtube.com/watch?v=ozVHdF3Ygbk&fbclid=IwAR27Hhmv59kxUkwosEFqrTjbJBCFI3jLIpvTSkiv_IG8VbVaSovysfQ0rHE&app=desktop
- • obrazek mapy Polski
- • kartki z bloku rysunkowego
- • nożyczki, kredki, temperówka,
- • 2 szklanki, sznurek, woda, barwniki
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I. WSTĘP :
1).Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem
2). „ZNAKI ZAKAZU” – praca z obrazkiem:
- dzieci oglądają obrazek i wypowiadają się czego dotyczy zakaz, odczytują samodzielnie lub z pomocą rodziców tekst pod każdym symbolem zakazu, przeliczają znaki używając liczebników głównych i porządkowych (czego zakazywał znak pierwszy, drugi, piąty….).
II. Zajęcia główne:
1 ). MAPA Polski – praca z mapą konturów Polski :
- ☆ wskazywanie na mapie regionów Polski z dostępem do wód tj POMORZE i MAZURY z MORZEM BAŁTYCKIM oraz POJEZIERZE MAZURSKIE z wieloma jeziorami.
2 ). ,, MORSKA PRZYGODA ” – ZABAWA PLASTYCZNA :
- – RODZICE udostępniają dzieciom filmik https://www.youtube.com/watch?v=dn4ESRGKdus&fbclid=IwAR03-wQwvKXSS7vE2GU2ZfH5BY1H9Hjldxmke-ucwlxQre1vk89ER4shUKI&app=desktop dzieci słuchają i starają się zapamiętać jakie materiały i narzędzia plastyczne są potrzebne do wykonania pracy
- – dzieci przygotowują niezbędne pomoce
- – RODZICE udostępniają filmik jeszcze raz a dzieci starają się zapamiętać kolejność etapów nowej techniki plastycznej
- – zakończenie pracy, doprowadzenie do końca, prezentowanie Rodzicom efektu końcowego (gdyby dzieci miały problemy z wycinaniem elementów łódki, statku, kajaka Rodzice oferują pomoc).
3) . ,,NIECH ŻYJĄ WAKACJE” – ZABAWA Z PIOSENKĄ: https://www.youtube.com/watch?v=BauTov9xmZY&fbclid=IwAR3kPKDsF5Ca1I45b9HJXS8N1dLsRG8LLlprjeNABZbBXB0LaUTeV6lVC78&app=desktop :
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie, dzieci słuchają uważnie, osłuchują się z rytmem melodii, wyklaskują rytmicznie refren
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie po raz drugi, dzieci grają na dowolnych instrumentach refren piosenki
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie po raz trzeci i włączają się do wspólnej zabawy przy piosence ( pewnie większość zna, z czasów dzieciństwa ) , tym razem do gry włączamy elementy ruchowe np marsz, podskoki i koordynujemy grę z ruchem.
4 ) . ZABAWA BADAWCZA – ,,WODA WĘDRUJE PO SZNURKU ” https://www.youtube.com/watch?v=ozVHdF3Ygbk&fbclid=IwAR27Hhmv59kxUkwosEFqrTjbJBCFI3jLIpvTSkiv_IG8VbVaSovysfQ0rHE&app=desktop :
- – Rodzice udostępniają dzieciom filmik
- -dzieci oglądają i zapamiętują jakie pomoce dydaktyczne są niezbędne do wykonania eksperymentu
- oglądają filmik jeszcze raz i wykonują eksperyment, próbują zdefiniować wnioski i hipotezy, podzielić się swoimi uwagami i spostrzeżeniami.
III . Zakończenie :
1) – Dzieci próbują dokonać oceny – ewaluacji zajęcia ; co się podobało? lub nie i dlaczego? co zapamiętały? o czym należy pamiętać i przestrzegać ? , czy podobała się nowa technika plastyczna? ( elementy powinny znać z przedszkola gdyż były pokazywane dzieciom do robienia tła rysunku i rozcierane płatkami kosmetycznymi lub serwetką papierową ).
2 ) ZABAWA Z RYMOWANKĄ (własną) :
WAKACJE TO RADOSNY CZAS .
DBAJ O ZDROWIE I BEZPIECZEŃSTWO
I MIŁO SPĘDZAJ CZAS !!!
Życzę miłej zabawy, która w głównej mierze rozwija aktywność plastyczną dziecka.
W propozycji zawarte zostały również zabawy, rozwijające wszystkie sfery aktywności dziecka ( zdrowotną, intelektualną, muzyczną ).
OPRACOWANIE : ANIELA KOT