SCENARIUSZ ZAJĘĆ DLA DZIECI STARSZYCH
DO PROWADZENIA PRZEZ RODZICÓW W DOMU
W DN. 17.06.20 R.
Opracowała: Alina Lipczyńska
Temat: „W poszukiwaniu słońca” – zabawa tropiąca.
Cele ogólne:
– Dodawanie i odejmowanie w zakresie 10.
– Układanie prostych działań matematycznych z użyciem znaków: „+”, „-”, „=”.
– Układanie prostego opowiadania matematycznego do podanej formuły matematycznej.
Przebieg zajęcia
I. Zapraszamy dzieci do zabawy w ogrodzie (lub terenie umożliwiającym taką zabawę), na wyprawę po słońce. Przed zajęciem ukrywamy w różnych miejscach ogrodu żółte klocki. Przedszkolaki obserwują w ogrodzie wiosenne słońce: czy można je oglądać, jak połyskuje na liściach drzew, jak kwiaty odwracają swoje główki w jego kierunku, jak nas razi, jak przyjemnie ogrzewa nasze buzie itp. Warto wcześniej przygotować okulary słoneczne i podziwiać przez nie wiosenną przyrodę w ogrodzie, dzielić się wrażeniami, jak zmienia się przyroda pod wypływem kolorowej szybki w okularach, jak jest wtedy, gdy opromienia ją słońce, a jak wygląda w cieniu itp.
II. Prowadzimy dzieci na wyprawę po wiosenne słońce. Dziecko wybiera kierunek i obszar poszukiwań słoneczek (żółtych klocków), starają się przy tym zapamiętać drogę swoich poszukiwań. Po zakończeniu poszukiwań ze znalezionych klocków układają na trawie lub chodniku jedno duże słońce. Wracamy na swoje trasy poszukiwawcze, aby opowiedzieć, jak się poruszaliśmy np.: Najpierw poszliśmy prosto, potem skręciliśmy w prawo i znowu w prawo, potem w lewo, minęliśmy drzewo po prawej stronie i poszliśmy prosto.
III. Ponownie wracamy do kręgu wkoło słoneczka. Pytamy, ile słoneczek znaleźliśmy. Rozdaje kolorową kredę i prosimy, aby dziecko narysowało na chodniku dwa słoneczka obok siebie, między im znak „+”, a za nimi znak „=”. Za znakiem równości dzieci wpisują cyfrę odpowiadającą liczbie znalezionych słoneczek. Zadaniem jest wpisanie do słoneczek cyfr, które pokażą różne możliwości sumowania liczb, aby uzyskać ten sam wynik, np.: 7 + 2 = 9, 3 + 6 = 9, 5 + 4 = 9. Odczytujemy swoje działania, np.: Zebraliśmy 10 słoneczek, 10 to 10 + 0, 8 + 2, 5 + 5 itp.
Zabawę powtarzamy, tym razem tworzymy odejmowanie i wyznaczamy, jako wspólną różnicę, liczbę odpowiadającą połowie zebranych słoneczek.
IV. Po powrocie do domu dzieci rysują słoneczko i swoje obserwacje, np. kwiaty zwrócone do słońca, okulary słoneczne – bo słońce razi, albo inne rysunki kojarzące się z dokonanymi obserwacjami.
Uwaga! Jeżeli warunki pogodowe lub otoczenie nie pozwalają na przeprowadzenie tej zabawy w terenie, można to zrobić w domu. Wtedy obserwacja będzie prowadzona przez okno, a płytki chodnikowe będą zastąpione kartkami z bloku.
Środki dydaktyczne: okulary słoneczne, żółte klocki, kolorowa kreda, kartki, kredki.
Przygotowała: Alina Lipczyńska