Temat: Wielobarwna tęcza – zabawa inspirowana wierszem

rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego.

1. „Przygoda słońca z chmurkami” – wysłuchanie wiersza, rozmowa inspirowana jego treścią

Rodzic: czyta wiersz, po przeczytaniu zadaje dziecku pytania

Dziecko: słucha i odpowiada na pytania rodzica

Przygoda słońca z chmurkami

(Dorota Kluska)

Dziś bardzo wcześnie rano radosne słońce wstało.

Zagrzało, zaświeciło, grzecznie się przywitało.

I wstały też dwie chmurki, słoneczko na nie zerka…

Chcą bawić się w kolory? Czy może jednak w berka?

Wskoczyło więc za chmurki, te nagle pociemniały

i z nieba spadł na ziemię wcale nie taki mały

deszcz, co kałuże rozlał i rzece dodał siły…

I pomyślało słońce: „Co one narobiły?!”

„Jak wyjść? Co zrobić teraz?” – wciąż biedne się zadręcza.

Wreszcie się odważyło… Ach, jaka piękna tęcza!

Mieni się kolorami i wznosi się wysoko,

a rozbrykanym chmurkom słoneczko puszcza oko.

Pytania do wiersza:

– Co robiło słońce?

– Co się stało, kiedy słońce schowało się za chmurki?

– A co się stało, gdy słońce wyjrzało za chmur?

– Jakie zjawisko pojawiło się na niebie?

– Czy wiesz, jak powstaje tęcza?

(Kiedy światło słoneczne przenika przez krople wody, rozszczepia się na wiele barw, dlatego gdy pada deszcz, a zza chmur wyjdzie słońce, na niebie można dostrzec wielobarwny łuk w postaci tęczy).

2. „Siedem kolorów tęczy” – zabawa dydaktyczna

Rodzic: przygotowuje paski bibuły (każdy kolejny jest krótszy od poprzedniego: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Rozkłada je na dywanie w przypadkowej kolejności, jeden za drugim, tak aby koniec każdego stykał się z krawędzią dywanu.

Dziecko: wspólnie z rodzicem wybiera najdłuższy pasek i układa go na samej górze dywanu (pamiętając, aby koniec nadal stykał się z krawędzią). W ten sam sposób postępuje z pozostałymi paskami (za każdym razem wybierając najdłuższy z pozostałych) i układa go jeden pod drugim.

Gdy paski zostaną ułożone od najdłuższego do najkrótszego, nazywa kolory. Dziecko wypowiada się, co mu przypomina taki układ kolorów. Na koniec rodzic formuje z nich tęczę, tworząc z każdego paska łuk (zaczynając od najkrótszego).

3. „Tęcza” – rysowanie dla dzieci krok po kroku https://www.youtube.com/watch?v=gw8exXqEWmU

Rodzic: odtwarza link umieszczony wyżej, przygotowuje kartkę i kredki

Dziecko: ogląda film, następnie z pomocą rodzica rysuje tęczę, samodzielnie koloruje obrazek.

4. „Wesoła zabawa” – zabawy ruchowe z paskiem bibuły

Rodzic: proponuje dziecku zabawy

Dziecko: wykonuje polecenia rodzica

– swobodna zabawa z paskiem bibuły w miejscu, w marszu, w lekkim biegu,

– wymachy ramion z przyborem z jednoczesnym tupaniem,

– podrzut paska bibuły do góry, chwytanie,

– swobodna improwizacja ruchowa przy muzyce (np.  przy muzyce klasycznej).

Przygotowała: K. Litwiniec – Burnecka

Źródło:

– Bliżej Przedszkola nr 2.221/2020

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje