Temat: Wielobarwna tęcza – zabawa inspirowana wierszem
– rozbudzanie zainteresowania światem przyrody, wdrażanie do uważnego słuchania utworu literackiego.
1. „Przygoda słońca z chmurkami” – wysłuchanie wiersza, rozmowa inspirowana jego treścią
Rodzic: czyta wiersz, po przeczytaniu zadaje dziecku pytania
Dziecko: słucha i odpowiada na pytania rodzica
Przygoda słońca z chmurkami
(Dorota Kluska)
Dziś bardzo wcześnie rano radosne słońce wstało.
Zagrzało, zaświeciło, grzecznie się przywitało.
I wstały też dwie chmurki, słoneczko na nie zerka…
Chcą bawić się w kolory? Czy może jednak w berka?
Wskoczyło więc za chmurki, te nagle pociemniały
i z nieba spadł na ziemię wcale nie taki mały
deszcz, co kałuże rozlał i rzece dodał siły…
I pomyślało słońce: „Co one narobiły?!”
„Jak wyjść? Co zrobić teraz?” – wciąż biedne się zadręcza.
Wreszcie się odważyło… Ach, jaka piękna tęcza!
Mieni się kolorami i wznosi się wysoko,
a rozbrykanym chmurkom słoneczko puszcza oko.
Pytania do wiersza:
– Co robiło słońce?
– Co się stało, kiedy słońce schowało się za chmurki?
– A co się stało, gdy słońce wyjrzało za chmur?
– Jakie zjawisko pojawiło się na niebie?
– Czy wiesz, jak powstaje tęcza?
(Kiedy światło słoneczne przenika przez krople wody, rozszczepia się na wiele barw, dlatego gdy pada deszcz, a zza chmur wyjdzie słońce, na niebie można dostrzec wielobarwny łuk w postaci tęczy).
2. „Siedem kolorów tęczy” – zabawa dydaktyczna
Rodzic: przygotowuje paski bibuły (każdy kolejny jest krótszy od poprzedniego: czerwony, pomarańczowy, żółty, zielony, niebieski, granatowy, fioletowy). Rozkłada je na dywanie w przypadkowej kolejności, jeden za drugim, tak aby koniec każdego stykał się z krawędzią dywanu.
Dziecko: wspólnie z rodzicem wybiera najdłuższy pasek i układa go na samej górze dywanu (pamiętając, aby koniec nadal stykał się z krawędzią). W ten sam sposób postępuje z pozostałymi paskami (za każdym razem wybierając najdłuższy z pozostałych) i układa go jeden pod drugim.
Gdy paski zostaną ułożone od najdłuższego do najkrótszego, nazywa kolory. Dziecko wypowiada się, co mu przypomina taki układ kolorów. Na koniec rodzic formuje z nich tęczę, tworząc z każdego paska łuk (zaczynając od najkrótszego).
3. „Tęcza” – rysowanie dla dzieci krok po kroku https://www.youtube.com/watch?v=gw8exXqEWmU
Rodzic: odtwarza link umieszczony wyżej, przygotowuje kartkę i kredki
Dziecko: ogląda film, następnie z pomocą rodzica rysuje tęczę, samodzielnie koloruje obrazek.
4. „Wesoła zabawa” – zabawy ruchowe z paskiem bibuły
Rodzic: proponuje dziecku zabawy
Dziecko: wykonuje polecenia rodzica
– swobodna zabawa z paskiem bibuły w miejscu, w marszu, w lekkim biegu,
– wymachy ramion z przyborem z jednoczesnym tupaniem,
– podrzut paska bibuły do góry, chwytanie,
– swobodna improwizacja ruchowa przy muzyce (np. przy muzyce klasycznej).
Przygotowała: K. Litwiniec – Burnecka
Źródło:
– Bliżej Przedszkola nr 2.221/2020