Początek maja to czas, gdy obchodzimy ważne dla wszystkich Polaków święta narodowe.
1 maja to Święto Pracy, inaczej Międzynarodowy Dzień Solidarności Ludzi Pracy. W Polsce jest obchodzony od 1890 r., jednak świętem państwowym jest od 1950 r.
Z kolei 2 maja to Dzień Flagi. Święto to wprowadzone zostało do kalendarza w 2004 r. na pamiątkę wydarzenia, jakim było wywieszenie polskiej flagi podczas walk o Berlin na 67-metrowej Kolumnie Zwycięstwa w dowód zwycięstwa nad Niemcami.
Natomiast 3 maja jest świętem państwowym na pamiątkę uchwalenia w 1791 r. Konstytucji 3 maja. Była ona pierwszą w Europie i drugą na świecie, niezwykle postępową konstytucją, która stała się symbolem historyczno-narodowym. Święto zostało ustanowione w 1919 r. i ponownie w 1990 r. W tym roku przypada 230 rocznica uchwalenia Konstytucji 3 maja.
Sześciolatki z grupy dziewiątej zgłębiały wiedzę na temat naszej Ojczyzny – Polski oraz przygotowywały się do tych świąt. Dzieci oglądały prezentację multimedialną o Polsce. Potrafią wskazać miejsce naszego kraju na mapie Europy, znają polskie symbole narodowe, wiedzą jak należy się zachować podczas śpiewania hymnu narodowego. Miały okazję poznać legendy związane z polskimi miastami, ich zbytki i kulturę.
Podczas zajęć plastycznych wykonywały biało-czerwone chorągiewki, motyle, kotyliony i dekorowały nimi swoją salę i szatnię. Kolorowały mapę Polski z uwzględnieniem krajów z nami sąsiadujących.
Na zajęciach muzycznych słuchały piosenek o tematyce patriotycznej, oglądały polskie stroje ludowe, śpiewały piosenkę opowiadającą o podróży przez nasz piękny kraj…
Jesteśmy Polką i
Polakiem
Dziewczynką fajną i chłopakiem
Kochamy Polskę z całych sił
Chcemy byś również kochał ją i ty
I ty…
Wszystkie zajęcia i zabawy przyczyniły się do rozwijania postaw patriotycznych u dzieci, kształtowaniu świadomości i tożsamości narodowej.
Przygotowały: Dorota Jurczuk i Beata Sakowska
Opis galerii zdjęć: Na zdjęciu 1 widzimy dzieci z grupy dziewiątej prezentujące symbol narodowy Polski – flagę, którą wykonały samodzielnie. Na 2 zdjęciu dzieci pokazują stolicę oraz granice Polski na mapie. Na 3,4 fotografii sześciolatki wskazują Polskę na kuli ziemskiej – globusie. Zdjęcia 5,6,7,8 przedstawiają dzieci zapoznające się z historią Hajnówki. Na zdjęciach 9,10,11,12 przedszkolacy wykonują pracę plastyczną – kotyliony. Dwa następne zdjęcia zostały wykonane podczas pracy dydaktycznej przy stolikach. Ostatnie zdjęcie uwiecznia pracę manualną sześciolatków – są to prace wywieszone na holu dla Rodziców.