1.„Gniazdo białego orła”- oglądanie i słuchanie baśni polskiej.
2.„Budujemy Polskę”- zabawa konstrukcyjna.
Dziecko układa z klocków różnego rodzaju budowle, potem omawia, co zbudowało.
3.„Jestem Polakiem”- zabawa ruchowo – rytmiczna do piosenki według własnego pomysłu.
4. „Zagadki o Polsce”- zabawa dydaktyczna.
Rodzic rozkłada przed dzieckiem kolorowe kartki z cyframi. Dziecko losuje karteczkę z numerkiem( nazywa cyfrę i kolor) i podaje ją rodzicowi, który odczytuje znajdującą się na niej zagadkę. Zadaniem dziecka jest jej odgadnięcie:
– czerwona kartka:
Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie (godło)
– niebieska kartka:
Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? ( Warszawa)
– zielona kartka:
Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.(flaga)
– żółta kartka:
Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)
– pomarańczowa kartka:
Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)
– różowa kartka:
To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)
5. „Biało-czerwone”
Urządźmy polowanie na skarby. Nastawiamy minutnik na wybrany przez siebie czas, a dziecko ma za zadanie zgromadzić z otoczenia jak najwięcej kolorów w odcieniach bieli i czerwieni, a na końcu ułożyć z nich flagę Polski. Zamiast różnych przedmiotów, można pochować w pokoju właśnie flagi.
6.„Rozpoznawanie flagi”
Zobaczmy, czy dziecko znajdzie flagę Polski wymieszaną z biało-czerwonymi flagami innych krajów. Dobre ćwiczenie percepcji wzrokowej. Można wydru- kować flagi różnych państw i poprosić dziecko o odnalezienie odpowiedniej.
Zapoznanie dzieci ze znaczeniem barw na fladze Polski:
– biel – czystość, serce czyste,
– czerwień – miłość.
7. ,, Prawda -fałsz ”- zabawa słowna.
Rodzic mówi zdanie, a zadaniem dzieci jest określenie , czy to prawda czy fałsz:
– np. nasza ojczyzna to Polska,
– flaga Polski ma kolor biało- niebieski,
– hymnem Polski jest Mazurek Dąbrowskiego,
– nasza stolica to Białystok,
– godłem Polski jest orzeł biały,
– mieszkamy w Hajnówce, itp.
8.„Ile orłów widzisz?”
Zadaniem dziecka jest policzenie orłów i wskazanie odpowiedniej ilości palców.
9.„Patriotyzm” – dzieci mówią jak jest.
10. Propozycje prac plastycznych do dowolnego wykorzystania.
https://kusiatka.blogspot.com/2019/09/narodowe-swieto-niepodlegosci-symbole.html
Pozdrawiamy, pani Ala i pani Iwonka