Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 18 czerwiec (edukacja matematyczna ).
Temat: „JEDZIEMY NA WAKACJE” – zabawy matematyczne.
CELE :
- – rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia
- – doskonalenie umiejętności klasyfikowania, grupowania, segregowania przedmiotów według określonej cechy (przeznaczenia)
- – rozwijanie spostrzegawczości oraz logicznego myślenia
- – posługiwanie się w mowie potocznej liczebnikami (głównymi i porządkowymi) oraz pojęciami dotyczącymi kierunków przestrzennych (na kartce, obrazku)
- – utrwalanie umiejętności czytania
- – wdrażanie do dbałości o swoje zdrowie i życie podczas letniego wypoczynku
Pomoce dydaktyczne:
– bajka edukacyjna ,,O bezpieczeństwie nad wodą” https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&fbclid=IwAR181ta5TG2D3GA7vR_Wa7_hm8wodH09e8qGYJ9Cw7JVwEhHHsC0_6gQlS8&app=desktop
– obrazek tekstu rysunkowego ,,Niedługo wakacje”
– nagranie muzyczne pt ,,Wakacji czas” https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g&fbclid=IwAR1dRnT3tSI6P0xGXYgaYFSwFrA6X7aCJl9G1HITCQttwauN8Xanl9x7m2A&app=desktop
– obrazki zagadek matematycznych(6)
– obrazki do porównania przedmiotów(2)
– nagranie piosenki pt.: ,,Wakacyjna przygoda” https://www.youtube.com/watch?v=1v8Y7UHBxdY&fbclid=IwAR3pUUR1u5mFjRwkrjMyTnpJnMXe32nOO5tx5UoYKOemIcIC-Gg079h-3bU&app=desktop
– przybory szkolne ( kartki, kredki )
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I. ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ : WSTĘP
- ZABAWA Z RYMOWANKĄ (zgodnie z codziennym rytuałem) :
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w połączeniu z klaskaniem.
- ,,O bezpieczeństwie nad wodą” – oglądanie bajki edukacyjnej https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&fbclid=IwAR181ta5TG2D3GA7vR_Wa7_hm8wodH09e8qGYJ9Cw7JVwEhHHsC0_6gQlS8&app=desktop
- Rodzice udostępniają dzieciom filmik, dzieci oglądają oraz opowiadają o tym co obejrzały, przypominają zasady bezpieczeństwa, które poznały wcześniej (na poprzednich zajęciach,utrwalają swoją wiedzę i zasady pobytu nad wodą).
II. ZAJĘCIE GŁÓWNE :
1 ). ,, Niedługo wakacje ” – czytanie tekstu metodą obrazkowo – literową :
- dzieci odczytują tekst zamieszczony na obrazku, opowiadają o czym był ten test (uczą się w ten sposób czytania ze zrozumieniem), zwracają uwagę na pismo ( tekst literami pisanymi a nie drukowanymi), w przypadku niezrozumienia czytają jeszcze raz (samodzielnie lub z pomocą rodziców).
2 ). ,,Wakacji czas” – zabawa rytmiczna do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g&fbclid=IwAR1dRnT3tSI6P0xGXYgaYFSwFrA6X7aCJl9G1HITCQttwauN8Xanl9x7m2A&app=desktop
- Rodzice udostępniają dzieciom nagranie a dzieci wyruszają na wycieczkę i zgodnie z rytmem maszerują podczas zwrotek zaś podczas refrenu zatrzymują się i podskakują do góry, jednocześnie klaszcząc w dłonie (chętni Rodzice bawią się ze swoimi dziećmi).
3) . ,,Co do plecaka?” – zagadki matematyczne:
- – Rodzice udostępniają dzieciom po kolei obrazki ( 6)
- – dzieci czytają test – zagadkę ( samodzielnie lub z pomocą rodziców )
- – odpowiadają na pytania
- – wymieniają imię dziecka, które wyruszyło na wycieczkę
- – liczą spakowane do plecaka przedmioty.
4). ,,Mój plecak” – zabawa graficzno – rysunkowa:
- dzieci rysują na dole lub na górze kartki plecak oraz kilka najpotrzebniejszych przedmiotów do wyjazdu nad wodę ( morze, rzeka, jezioro, zalew), po zakończeniu pokazują rodzicom oraz uzasadniają swój wybór.
5 ). ,,Nad morzem czy w górach?” – zabawa matematyczna (rozwijająca spostrzegawczość oraz umiejętności grupowania, segregowania, klasyfikowania przedmiotów wg określonej cechy – przeznaczenia)
- – dzieci porównują ze sobą dwa obrazki
- – wymieniają i nazywają ich przeznaczenie
- – liczą przedmioty na każdym obrazku oraz próbują zliczyć wszystkie, z przekroczeniem progu dziesiątkowego
- – grupują według przeznaczenia, tworząc nowe podzbiory.
6 ). ,,Wakacyjna przygoda” – zabawa ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=1v8Y7UHBxdY&fbclid=IwAR3pUUR1u5mFjRwkrjMyTnpJnMXe32nOO5tx5UoYKOemIcIC-Gg079h-3bU&app=desktop
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki a dzieci w dowolny sposób, według własnego pomysłu interpretują ruchowo piosenkę (w zabawie towarzyszą dzieciom chętni rodzice i takim przypadku zabawa toczy się w parach).
III . ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ :
1) Ewaluacja :
- – dzieci wypowiadają się na temat zajęć, oceniają co się podobało? a co nie? i dlaczego? , uzasadniają swoją opinię, mówią co nowego poznały i nauczyły ….
- – podziękowanie wzajemne zaufanie wspólną zabawę, porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia.
2 ) Oglądanie bajki edukacyjnej pt.: ,,Bezpieczeństwo nad wodą” ( link YouTube ) (dodatkowa propozycja dla chętnych dzieci).
OPRACOWANIE : ANIELA KOT