Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 18  czerwiec (edukacja matematyczna ).

Temat:JEDZIEMY NA WAKACJE” – zabawy matematyczne. 

CELE : 

  • – rozwijanie kompetencji matematycznych w zakresie liczenia 
  • – doskonalenie umiejętności klasyfikowania, grupowania, segregowania przedmiotów według określonej cechy  (przeznaczenia)
  • – rozwijanie spostrzegawczości oraz logicznego myślenia 
  • – posługiwanie się w mowie potocznej liczebnikami  (głównymi i porządkowymi) oraz pojęciami dotyczącymi kierunków przestrzennych  (na kartce, obrazku)
  • – utrwalanie umiejętności czytania 
  • – wdrażanie do dbałości o swoje zdrowie i życie podczas letniego wypoczynku 

Pomoce dydaktyczne:

– bajka edukacyjna ,,O bezpieczeństwie nad wodą” https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&fbclid=IwAR181ta5TG2D3GA7vR_Wa7_hm8wodH09e8qGYJ9Cw7JVwEhHHsC0_6gQlS8&app=desktop 

– obrazek tekstu rysunkowego ,,Niedługo wakacje” 

– nagranie muzyczne pt  ,,Wakacji czas” https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g&fbclid=IwAR1dRnT3tSI6P0xGXYgaYFSwFrA6X7aCJl9G1HITCQttwauN8Xanl9x7m2A&app=desktop 

– obrazki zagadek matematycznych(6)

– obrazki do porównania przedmiotów(2) 

– nagranie piosenki pt.: ,,Wakacyjna przygoda” https://www.youtube.com/watch?v=1v8Y7UHBxdY&fbclid=IwAR3pUUR1u5mFjRwkrjMyTnpJnMXe32nOO5tx5UoYKOemIcIC-Gg079h-3bU&app=desktop 

– przybory szkolne  ( kartki, kredki )

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

I.  ROZPOCZĘCIE ZAJĘĆ : WSTĘP 

  1. ZABAWA Z RYMOWANKĄ  (zgodnie z codziennym rytuałem) :

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w połączeniu z klaskaniem. 

  1. ,,O bezpieczeństwie nad wodą” – oglądanie bajki edukacyjnej https://www.youtube.com/watch?v=Ui-ndYWcThA&fbclid=IwAR181ta5TG2D3GA7vR_Wa7_hm8wodH09e8qGYJ9Cw7JVwEhHHsC0_6gQlS8&app=desktop
  • Rodzice udostępniają dzieciom filmik, dzieci oglądają oraz opowiadają o tym co obejrzały, przypominają zasady bezpieczeństwa, które poznały wcześniej  (na poprzednich zajęciach,utrwalają swoją wiedzę i zasady pobytu nad wodą).

II.  ZAJĘCIE GŁÓWNE :

1 ). ,, Niedługo wakacje ” – czytanie tekstu metodą obrazkowo – literową :

  • dzieci odczytują tekst zamieszczony na obrazku, opowiadają o czym był ten test (uczą się w ten sposób czytania ze zrozumieniem), zwracają uwagę na pismo  ( tekst literami pisanymi a nie drukowanymi), w przypadku niezrozumienia czytają jeszcze raz  (samodzielnie lub z pomocą rodziców).

2 ). ,,Wakacji czas” – zabawa rytmiczna do piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=ue82bNmhv6g&fbclid=IwAR1dRnT3tSI6P0xGXYgaYFSwFrA6X7aCJl9G1HITCQttwauN8Xanl9x7m2A&app=desktop

  • Rodzice udostępniają dzieciom nagranie a dzieci wyruszają na wycieczkę i zgodnie z rytmem maszerują podczas zwrotek zaś podczas refrenu zatrzymują się i podskakują do góry, jednocześnie klaszcząc w dłonie  (chętni Rodzice bawią się ze swoimi dziećmi).

3) . ,,Co do plecaka?” – zagadki matematyczne:

  • – Rodzice udostępniają dzieciom po kolei obrazki  ( 6) 
  • – dzieci czytają test – zagadkę ( samodzielnie lub z pomocą rodziców ) 
  • – odpowiadają na pytania 
  • – wymieniają imię dziecka, które wyruszyło na wycieczkę 
  • – liczą spakowane do plecaka przedmioty. 

4). ,,Mój plecak” – zabawa graficzno – rysunkowa: 

  • dzieci rysują na dole lub na górze kartki plecak oraz kilka najpotrzebniejszych przedmiotów do wyjazdu nad wodę  ( morze, rzeka, jezioro, zalew),  po zakończeniu pokazują rodzicom oraz uzasadniają swój wybór. 

5 ). ,,Nad morzem czy w górach?” – zabawa matematyczna  (rozwijająca spostrzegawczość oraz umiejętności grupowania, segregowania, klasyfikowania przedmiotów wg określonej cechy – przeznaczenia) 

  • – dzieci porównują ze sobą dwa obrazki 
  • – wymieniają i nazywają ich przeznaczenie 
  • – liczą przedmioty na każdym obrazku oraz próbują zliczyć wszystkie,  z przekroczeniem progu dziesiątkowego 
  • – grupują według przeznaczenia, tworząc nowe podzbiory. 

6 ). ,,Wakacyjna przygoda” – zabawa ruchowa do piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=1v8Y7UHBxdY&fbclid=IwAR3pUUR1u5mFjRwkrjMyTnpJnMXe32nOO5tx5UoYKOemIcIC-Gg079h-3bU&app=desktop 

  • – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki a dzieci w dowolny sposób, według własnego pomysłu interpretują ruchowo piosenkę  (w zabawie towarzyszą dzieciom chętni rodzice i takim przypadku zabawa toczy się w parach).

   III  . ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ : 

1) Ewaluacja : 

  • – dzieci wypowiadają się na temat zajęć, oceniają co się podobało? a co nie?  i dlaczego?  , uzasadniają swoją opinię, mówią co nowego poznały i nauczyły ….
  • – podziękowanie wzajemne zaufanie wspólną zabawę, porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia.

2 ) Oglądanie bajki edukacyjnej pt.:  ,,Bezpieczeństwo nad wodą” ( link YouTube ) (dodatkowa propozycja dla chętnych dzieci).

OPRACOWANIE : ANIELA KOT

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje