Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 19 czerwca (edukacja muzyczna)
TEMAT : ,, ATRAKCJE W WAKACJE ” – ZABAWY MUZYCZNE.
CELE :
● rozwijanie poczucia rytmu
● wyrabianie słuchu muzycznego
● ćwiczenia narządów mowy
● umiejętność gry na instrumentach
● czerpanie radości z zabaw z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanego instrumentu ( wcześniej wykonywanej grzechotki )
● rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej
● wyrabianie swobody ruchów
poszerzanie wiedzy na temat ciekawych miejsc w naszym kraju
● dbałość o własne zdrowie i życie podczas letniego wypoczynku
Pomoce dydaktyczne:
● nagranie piosenki pt.: ,,Atrakcje w wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY&fbclid=IwAR0arfZgBxsRDFuh8WwgTrV2Fvd26Z2AblBmNbwb0j64bSDDcvAGE97dNh4&app=desktop
● instrumenty perkusyjne, wykonane własnoręcznie grzechotki ( z poprzednich zajęć )
● zdjęcia ,, Wakacji nastał czas ” ( 7)
● nagranie bajki edukacyjnej ,, Bezpieczeństwo w górach: https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wS4SRvkvLio&fbclid=IwAR15k3HRMA-cL1aFJgp6Egbp6SrQTjtrzf3Iun3NQSLy17lFsX_-D1yzN4Q&app=desktop
● obrazki : rower, arbuz
● przybory szkolne, rysunkowe
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć:
I. WSTĘP :
- Zabawa z rymowanką , (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy i klaszczemy jednocześnie.
2) ,, Bezpieczeństwo w górach ” – oglądanie bajki edukacyjnej https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wS4SRvkvLio&fbclid=IwAR15k3HRMA-cL1aFJgp6Egbp6SrQTjtrzf3Iun3NQSLy17lFsX_-D1yzN4Q&app=desktop
- rozmowa dzieci z rodzicami na temat treści, ustalenie i zapamiętanie zasad obowiązujących podczas pobytu w górach,
- przypomnienie zasad obecnie podczas pobytu nad wodą (odniesienie do wczoraj poznanych zasad).
II . ZAJĘCIE GŁÓWNE :
- ,,WAKACJI NADSZEDŁ CZAS” – zabawa czytelnicza :
- dzieci oglądają po kolei 7 zdjęć przedstawiających najciekawsze do zwiedzania miejsca w naszym kraju
- opowiadają o tym, co widzą na obrazku
- odczytują tekst (samodzielnie lub z pomocą Rodziców)
- przeliczają proponowane miejsca i wymieniają z pamięci zapamiętanych regiony ( Mazury, Tatry, Bieszczady, Morze Bałtyckie, Kaszuby, Śląsk )
- wybierają miejsce, które chciałyby zwiedzić i uzasadniają swój wybór.
- 2. ,,ATRAKCJE W WAKACJE” – zabawy z piosenką https://www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY&fbclid=IwAR0arfZgBxsRDFuh8WwgTrV2Fvd26Z2AblBmNbwb0j64bSDDcvAGE97dNh4&app=desktop
- dzieci słuchają uważnie piosenki (po raz pierwszy), wypowiadają się na temat treści, tempa, charakteru, nastroju, wymieniają nazwy instrumentów muzycznych, które stanowiły podkład muzyczny do tekstu piosenki;
- dzieci słuchają piosenki (po raz 2), śpiewają refren, powtarzając sylaby: pa, pa, pa , klap, klap, klap , hop, hop, hop w połączeniu z ruchem, (zwanym efektem nie perkusyjnym)tj.: podczas słów pa, pa, pa – machają oburącz jednocześnie, lub na zmianę, raz prawą, raz lewą ręką, klap, klap – klaszczą, hop, hop – podskakują do góry
- dzieci słuchają piosenki (po raz trzeci): śpiewają refren piosenki oraz akompaniują, grając na dowolnych instrumentach perkusyjnych lub grzechotce (wykonanej samodzielnie , na poprzednich zajęciach).
3) ,,Mój rower” – zabawa graficzna:
- dzieci oglądają obrazek roweru, wymieniają nazwy części składowych roweru, zwracają uwagę na kolory poszczególnych elementów
- rysują zapamiętany rower z pamięci, starając się jak najlepiej odwzorować oglądany wcześniej obrazek a po zakończeniu porównują z oryginałem.
4 ) ,,ARBUZ” ćwiczenie matematyczne :
- dzieci oglądają obrazek i liczą wszystkie białe kółka, kropki po pestkach wyjętych z arbuza, zapisują wynik, przeliczają jeszcze raz by się upewnić co do prawidłowego liczenia
- dzieci, które policzyły poprawnie otrzymują w nagrodę arbuza (Rodzice pewnie zakupią przy nadarzającej się okazji).
5) ,,JAZDA NA ROWERZE” – zabawa ruchowa do piosenki pt.: ,,Atrakcje w wakacje”
- dzieci przy muzyce do piosenki naśladują jazdę rowerem, zapraszają do wspólnej zabawy swoich Rodziców.
III. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ – EWALUACJA:
- dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają co się podobało? lub nie i dlaczego? , uzasadniają swoją ocenę i starają się wymienić i zapamiętać nowe treści a w szczególności te dotyczące zasad bezpieczeństwa obowiązujących w okresie letnim.
- dzieci chętne rysują na kartce papieru swój własny rower (gdy nie mają to taki, który chciałyby mieć).
- porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia, wzajemnie podziękowanie za wspólną zabawę.
Po zakończeniu zajęć proponuję wspólną wycieczkę rowerową i życzę bezpiecznej jazdy.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT