Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 19 czerwca  (edukacja muzyczna)

TEMAT : ,, ATRAKCJE W WAKACJE ” – ZABAWY MUZYCZNE. 

CELE :

● rozwijanie poczucia rytmu 

● wyrabianie słuchu muzycznego 

● ćwiczenia narządów mowy 

● umiejętność gry na instrumentach 

● czerpanie radości z zabaw z wykorzystaniem własnoręcznie wykonanego instrumentu  ( wcześniej wykonywanej grzechotki )

● rozwijanie koordynacji słuchowo – ruchowej

● wyrabianie swobody ruchów 

poszerzanie wiedzy na temat ciekawych miejsc w naszym kraju 

● dbałość o własne zdrowie i życie podczas letniego wypoczynku 

Pomoce dydaktyczne:

● nagranie piosenki pt.: ,,Atrakcje w wakacje” https://www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY&fbclid=IwAR0arfZgBxsRDFuh8WwgTrV2Fvd26Z2AblBmNbwb0j64bSDDcvAGE97dNh4&app=desktop 

● instrumenty perkusyjne,  wykonane własnoręcznie grzechotki  ( z poprzednich zajęć )

● zdjęcia ,, Wakacji nastał czas ” ( 7) 

● nagranie bajki edukacyjnej ,, Bezpieczeństwo w górach: https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wS4SRvkvLio&fbclid=IwAR15k3HRMA-cL1aFJgp6Egbp6SrQTjtrzf3Iun3NQSLy17lFsX_-D1yzN4Q&app=desktop 

● obrazki : rower, arbuz 

● przybory szkolne, rysunkowe 

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć:

I. WSTĘP :

  1. Zabawa z rymowanką , (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy i klaszczemy jednocześnie. 

2)  ,, Bezpieczeństwo w górach ” – oglądanie bajki edukacyjnej  https://www.youtube.com/watch?feature=youtu.be&v=wS4SRvkvLio&fbclid=IwAR15k3HRMA-cL1aFJgp6Egbp6SrQTjtrzf3Iun3NQSLy17lFsX_-D1yzN4Q&app=desktop 

  • rozmowa dzieci z rodzicami na temat treści, ustalenie i zapamiętanie zasad obowiązujących podczas pobytu w górach, 
  • przypomnienie zasad obecnie podczas pobytu nad wodą  (odniesienie do wczoraj poznanych zasad).

II . ZAJĘCIE GŁÓWNE :

  1. ,,WAKACJI NADSZEDŁ CZAS” – zabawa czytelnicza : 
  • dzieci oglądają po kolei 7 zdjęć przedstawiających najciekawsze do zwiedzania miejsca w naszym kraju 
  • opowiadają o tym, co widzą na obrazku 
  • odczytują tekst  (samodzielnie lub z pomocą Rodziców)
  • przeliczają proponowane miejsca i wymieniają z pamięci zapamiętanych regiony  ( Mazury,  Tatry, Bieszczady, Morze Bałtyckie, Kaszuby, Śląsk )
  • wybierają miejsce,  które chciałyby zwiedzić i uzasadniają swój wybór. 
  1. 2. ,,ATRAKCJE W WAKACJE” – zabawy z piosenką  https://www.youtube.com/watch?v=oOU-ktMncbY&fbclid=IwAR0arfZgBxsRDFuh8WwgTrV2Fvd26Z2AblBmNbwb0j64bSDDcvAGE97dNh4&app=desktop 
  • dzieci słuchają uważnie piosenki (po raz pierwszy), wypowiadają się na temat treści, tempa, charakteru, nastroju, wymieniają nazwy instrumentów muzycznych, które stanowiły podkład muzyczny do tekstu piosenki;  
  • dzieci słuchają piosenki  (po raz 2), śpiewają refren, powtarzając sylaby: pa, pa, pa   , klap, klap, klap  , hop, hop, hop w połączeniu z ruchem, (zwanym efektem nie perkusyjnym)tj.: podczas słów pa, pa, pa – machają oburącz jednocześnie, lub na zmianę, raz prawą,  raz lewą ręką, klap, klap – klaszczą, hop, hop – podskakują do góry 
  • dzieci słuchają piosenki  (po raz trzeci): śpiewają refren piosenki oraz akompaniują, grając na dowolnych instrumentach perkusyjnych lub grzechotce  (wykonanej samodzielnie , na poprzednich zajęciach).

3) ,,Mój rower” – zabawa graficzna: 

  • dzieci oglądają obrazek roweru,  wymieniają nazwy części składowych roweru, zwracają uwagę na kolory poszczególnych elementów 
  • rysują zapamiętany rower z pamięci, starając się jak najlepiej odwzorować oglądany wcześniej obrazek a po zakończeniu porównują z oryginałem. 

4 ) ,,ARBUZ” ćwiczenie matematyczne : 

  • dzieci oglądają obrazek i liczą wszystkie białe kółka, kropki po pestkach wyjętych z arbuza, zapisują wynik, przeliczają jeszcze raz by się upewnić co do prawidłowego liczenia 
  • dzieci, które policzyły poprawnie otrzymują w nagrodę arbuza  (Rodzice pewnie zakupią przy nadarzającej się okazji).

5) ,,JAZDA NA ROWERZE” – zabawa ruchowa do piosenki pt.: ,,Atrakcje w wakacje” 

  • dzieci przy muzyce do piosenki naśladują jazdę rowerem, zapraszają do wspólnej zabawy swoich Rodziców. 

III. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ – EWALUACJA: 

  1. dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają co się podobało? lub nie i dlaczego? , uzasadniają swoją ocenę i starają się wymienić i zapamiętać nowe treści a w szczególności te dotyczące zasad bezpieczeństwa obowiązujących w okresie letnim. 
  2. dzieci chętne rysują na kartce papieru swój własny rower  (gdy nie mają to taki, który chciałyby mieć). 
  3. porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia, wzajemnie podziękowanie za wspólną zabawę. 

Po zakończeniu zajęć proponuję wspólną wycieczkę rowerową i życzę bezpiecznej jazdy. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT  

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje