Scenariusz zajęć dla dzieci młodszych prowadzonych przez rodzica w domu:
18 VI 2020r.(czwartek)
Temat: „Tajemnicze lato” – praca plastyczna techniką collage – rozwijanie twórczej wyobraźni i sprawności manualnej, wzmacnianie poczucia wartości i odporności emocjonalnej poprzez rozwijanie samodzielności, wdrażanie do porządkowania miejsca pracy.
1. „Lato na opak” – zabawa słowna kształcąca uwagę, pamięć, myślenie, poczucie humoru, rozwijanie umiejętności przekształcania.
Rodzic czyta dziecku wiersz „Lato” w wersji prawidłowej, a następnie zmienionej. Dziecko stara się wskazać, które słowa zostały zmienione, użyte nieprawidłowo, nie pasują do wiersza.
Wersja oryginalna:
Lato wesołe, lato gorące,
Lato kolorowe, kwiatami pachnące.
Morze, jeziora i lasy też,
Wybieraj to co chcesz.
Tam muszelki, a tu ryby,
Tam żaglówki, a tu grzyby.
A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe:
truskawkowe i wiśniowe, malinowo – poziomkowe.
Wersja zmieniona:
Lato smutne, lato zimne,
Lato szare, parasolami pachnące.
Oceany, jeziora i lasy też,
Wybieraj to co chcesz.
Tam muszelki, a tu ryby,
Tam żaglówki, a tu grzyby.
A gdy zechcesz, poznasz też lato owocowe:
ogórkowe i marchewkowe, pietruszkowo – fasolowe.
2. „Rozgrzewka” – zabawa ruchowa przy muzyce.
https://www.youtube.com/watch?v=m2WsGrvCx_w
3. „Tajemnicze lato” – collage – technika artystyczna polegająca na formowaniu kompozycji z różnych materiałów i tworzyw (gazet, tkanin, fotografii, drobnych przedmiotów codziennego użytku itp.), są one naklejane na płótno lub papier i łączone z tradycyjnymi technikami plastycznymi (np. farbą).
Z kolorowej makulatury (lub kolorowego papieru, gazet) dziecko wyrywa chmury, trawę, korony drzew i przykleja na kartce. Pracę uzupełnia dorysowując elementy kredkami świecowymi i pokrywając kartkę farbą akwarelową lub rozwodnioną farbą plakatową.
4. „Lato”- słuchaniei improwizacje ruchowe do utworu A. Vivaldiego z cyklu „Cztery pory roku”.
Rodzic zadaje pytania dziecku:
– jaka jest muzyka: głośna/cicha, smutna/wesoła?
– co słychać w muzyce?
– w jaki sposób można zatańczyć tę muzykę?
Dziecko i rodzic indywidualnie wyrażają muzykę ruchem. Mogą wykorzystać dostępne rekwizyty: chusteczki, wstążki, pompony itp.
5. „Pozdrawiamy lato” – zabawa rozwijająca mowę.
Rodzic w wolnym tempie wypowiada rymowankę. Dziecko powtarza ją w tym samym tempie. Następnie rodzic wypowiada rymowankę w tempie umiarkowanym, ale z dzieleniem słów na sylaby i wyklaskiwaniem ich. Kolejny raz rodzic proponuje, aby dziecko wyraziście powiedziało rymowankę (cicho, głośno itp.).
Dzisiaj lato pozdrawiamy i wesołe miny mamy, bo cieszymy się, że wkrótce popływamy sobie w łódce.
6. „Po łące biega lato” – piosenka do słuchania. https://www.youtube.com/watch?v=QHR9URbvf_E
7. „Zimne lody dla ochłody” – gimnastyka buzi i języka.
Wysuwanie języka i dotykanie brody oraz nosa, wolne i szybkie oblizywanie warg.
8. „Nasze rysowanki” – rysowanie dowolnych elementów ręką w powietrzu, obiema rękoma, rysowanie nogą na dywanie itp. – doskonalenie sprawności motoryki małej i koordynacji wzrokowo – ruchowej. Rysują na zmianę raz dziecko, raz rodzic i odgadują co narysowali.
9. „Lubię lato” – słowna zabawa dydaktyczna typu: „dokończ zdanie”.
Dziecko i rodzic dopowiadają treść zdania: lubię lato, bo … (ponieważ…, gdyż…).
10. „Wędrówki skrzata Borówki – staw”- obejrzyjcie bajkę.
https://www.youtube.com/watch?v=3dls5H-smSw
Opracowała: Alicja Jurczak