Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 22 czerwiec (edukacja polonistyczna).
Temat: TATO, TATO – TO JUŻ LATO : ZABAWY Z WIERSZEM.
CELE:
● ćwiczenia pamięci poprzez zapamiętanie tekstu
● wyrabianie dykcji, narządów mowy •poprzez recytowanie wiersza
● umiejętność interpretowania treści wiersza
● rozwijanie wartości rodzinnych poprzez wspólne świętowanie Dnia Ojca
● sprawianie niespodzianek swoim najbliższym
● poznanie nowej pory roku – lato
● rozwijanie umiejętności czytania
Pomoce dydaktyczne:
- • obrazek (atrybuty lata)
- • tekst wiersza pt.: ,,Kochany tato”
- •nagranie piosenki pt.: ,,Rodzina wycieczka” https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg&fbclid=IwAR3zTjBYA2R_xV82INe2M4uyS9B2BHE4GIMBSHiqd0d4ne29FdzWKt-socE&app=desktop
- • seria ( 5 ) obrazków ,,Co robi tata ?”
- • szablon krawata
- • zdjęcie portretu (z patyków)
- •medal Super Tata
- •przybory rysunkowe
Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.
Przebieg zajęć :
I. Sytuacja przededukacyjna :
1) Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):
Wszyscy są
Witam Was
Zaczynamy już czas – klaszczemy w dłonie
Jestem ja
Jesteś Ty – uderzamy wzajemnie w dłonie
Raz, dwa, trzy – tupiemy w miejscu.
2 ) ,,Tato, tato – to już lato” – zabawa słowna:
- – dzieci oglądają obrazek i wypowiadają się na temat tego co widzą? , wymieniają po kolei wszystkie przedmioty, liczą je, kojarzą z porą roku….
- – Rodzice informują dzieci, że z soboty na niedzielę 20 – 21 czerwca nadeszło astronomiczne lato !!!
- dzieci nazywają porę roku, która się skończyła, wymieniają wszystkie pory roku.
II . ZAJĘCIE GŁÓWNE:
1.. ,, KOCHANY TATO ” – wprowadzenie wiersza:
- – Rodzice odczytują dzieciom tekst wiersza ( z obrazka )
- – dzieci słuchają uważnie wiersza i wypowiadają się na temat jego treści
- – Rodzice czytają dzieciom wiersz kilkakrotnie a dzieci starają się zapamiętać wiersz i powtarzają z Rodzicami ( metodą ze słuchu ), w zależności od stopnia opanowania tekstu wiersza
- -Rodzice mogą bawić się z tekstem wiersza np rozpoczynają a dzieci dopowiadają ( na zasadzie echa )
- można wprowadzić elementy rywalizacji typu: ,,kto szybciej nauczy się wiersza?”( będzie to metoda mobilizująca).
2 . ,,CO ROBI TATA?” – zabawa słowna ( z wykorzystaniem serii 5 obrazków ) :
– dzieci oglądają po kolei wszystkie obrazki,
– wypowiadają się na temat każdego obrazka
– odczytują tekst ( samodzielnie lub z pomocą rodziców )
– porównują czynności, które wykonuje tata z obrazka i własny tata
– chłopcy zastanawiają się nad tym jakie czynności i zajęcia będą wykonywać w przyszłości i swoim dorosłym życiu
- – wspólne refleksje nad tym co należy wykonać w domu , będąc tatą.
3. ,, KRAWAT MOJEMU TACIE ” – zabawa graficzno – rysunkowa :
- – dzieci odrysowują krawat wg podanego wzoru
- – ozdabiają według własnych pomysłów tak by zawierał ulubione kolory, wzory, które lubi tata
- -dzieci wręczają krawaty, upominki tacie.
4. ,,RODZINNA WYCIECZKA” – zabawa ruchowa do piosenki https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg&fbclid=IwAR3zTjBYA2R_xV82INe2M4uyS9B2BHE4GIMBSHiqd0d4ne29FdzWKt-socE&app=desktop:
- – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki a dzieci starają się naśladować jazdę autem tj biegają podczas zwrotek piosenki a podczas refrenu zatrzymują się i wymyślają dowolne ruchy w rytmie piosenki (chętni Rodzice uczestniczą razem z dziećmi w tej przejażdżce, proponuję podział ról kierowca – pasażer ). Zabawa toczy się dalej do tego czasu gdy dzieci będą chętne i zainteresowane.
III. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ:
1 . EWALUACJA :
- – dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają co się podobało? lub nie i dlaczego? , uzasadniają swoją ocenę,
- -’recytują wiersz, dedykując tacie.
2. Podziękowanie za wspólną zabawę, porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia.
PROPONUJĘ DZIECIOM ZABAWĘ TWÓRCZĄ NA PODWÓRKU I WYKONANIE PREZENTU W POSTACI NIETYPOWEGO PORTRETU Z PATYKÓW (jak na załączonym zdjęciu).
WSZYSTKIM TATUSIOM SKŁADAM SERDECZNE ŻYCZENIA. DUŻO ZDROWIA, SATYSFAKCJI Z DZIECI I SPEŁNIENIA W ROLI OJCA.
OPRACOWANIE : ANIELA KOT