Scenariusz zajęć dydaktycznych dla dzieci starszych na dzień 22  czerwiec (edukacja polonistyczna).

Temat: TATO, TATO – TO JUŻ LATO : ZABAWY Z WIERSZEM. 

CELE: 

● ćwiczenia pamięci poprzez zapamiętanie tekstu 

● wyrabianie dykcji, narządów mowy •poprzez recytowanie wiersza 

● umiejętność interpretowania treści wiersza

● rozwijanie wartości rodzinnych poprzez wspólne świętowanie Dnia Ojca 

● sprawianie niespodzianek swoim najbliższym 

● poznanie nowej pory roku – lato 

● rozwijanie umiejętności czytania

Pomoce dydaktyczne:

Forma: indywidualna: rodzic – dziecko.

Przebieg zajęć : 

I. Sytuacja przededukacyjna :

1) Rozpoczęcie ćwiczeń rymowanką połączoną z klaskaniem (którą dzieci znają z przedszkola):

Wszyscy są

Witam Was

Zaczynamy już czas   – klaszczemy w dłonie

Jestem ja

Jesteś Ty  – uderzamy wzajemnie w dłonie

Raz, dwa, trzy  – tupiemy w miejscu. 

2  )  ,,Tato, tato – to już lato” – zabawa słowna: 

  • – dzieci oglądają obrazek i wypowiadają się na temat tego co widzą?  , wymieniają po kolei wszystkie przedmioty, liczą je,  kojarzą z porą roku….
  • – Rodzice informują dzieci, że z soboty na niedzielę 20 – 21 czerwca nadeszło astronomiczne lato !!!
  • dzieci nazywają porę roku, która się skończyła, wymieniają wszystkie pory roku. 

II .   ZAJĘCIE GŁÓWNE: 

1.. ,, KOCHANY TATO ” – wprowadzenie wiersza: 

  • – Rodzice odczytują dzieciom tekst wiersza  ( z obrazka )
  • – dzieci słuchają uważnie wiersza i wypowiadają się na temat jego treści 
  • – Rodzice czytają dzieciom wiersz kilkakrotnie a dzieci starają się zapamiętać wiersz i powtarzają z Rodzicami  ( metodą ze słuchu ), w zależności od stopnia opanowania tekstu wiersza
  • -Rodzice mogą bawić się z tekstem wiersza np rozpoczynają a dzieci dopowiadają ( na zasadzie echa )
  • można wprowadzić elementy rywalizacji typu: ,,kto szybciej nauczy się wiersza?”( będzie to metoda mobilizująca).

2 . ,,CO ROBI TATA?”  – zabawa słowna ( z wykorzystaniem serii 5 obrazków ) : 

– dzieci oglądają po kolei wszystkie obrazki, 

– wypowiadają się na temat każdego obrazka 

– odczytują tekst  ( samodzielnie lub z pomocą rodziców )

– porównują czynności, które wykonuje tata z obrazka i własny tata 

– chłopcy zastanawiają się nad tym jakie czynności i zajęcia będą wykonywać w przyszłości i swoim dorosłym życiu 

  • – wspólne refleksje nad tym co należy wykonać w domu , będąc tatą. 

3. ,, KRAWAT MOJEMU TACIE ” – zabawa graficzno – rysunkowa : 

  • – dzieci odrysowują krawat wg podanego wzoru 
  • – ozdabiają według własnych pomysłów tak by zawierał ulubione kolory, wzory, które lubi tata 
  • -dzieci wręczają krawaty, upominki tacie. 

4.  ,,RODZINNA WYCIECZKA” – zabawa ruchowa do piosenki  https://www.youtube.com/watch?v=tlCH6BFEISg&fbclid=IwAR3zTjBYA2R_xV82INe2M4uyS9B2BHE4GIMBSHiqd0d4ne29FdzWKt-socE&app=desktop:

  • – Rodzice udostępniają dzieciom nagranie piosenki a dzieci starają się naśladować jazdę autem tj biegają podczas zwrotek piosenki a podczas refrenu zatrzymują się i wymyślają dowolne ruchy w rytmie piosenki (chętni Rodzice uczestniczą razem z dziećmi w tej przejażdżce, proponuję podział ról kierowca – pasażer ). Zabawa toczy się dalej do tego czasu gdy dzieci będą chętne i zainteresowane.

III. ZAKOŃCZENIE ZAJĘĆ: 

1 . EWALUACJA : 

  • – dzieci wypowiadają się na temat dzisiejszych zajęć, oceniają co się podobało? lub nie i dlaczego? , uzasadniają swoją ocenę,
  • -’recytują wiersz, dedykując tacie.

2.  Podziękowanie za wspólną zabawę, porządkowanie przez dzieci pomocy wykorzystanych do zajęcia. 

PROPONUJĘ DZIECIOM ZABAWĘ TWÓRCZĄ NA PODWÓRKU I WYKONANIE PREZENTU W POSTACI NIETYPOWEGO PORTRETU Z PATYKÓW  (jak na załączonym zdjęciu).


WSZYSTKIM TATUSIOM SKŁADAM SERDECZNE ŻYCZENIA. DUŻO ZDROWIA, SATYSFAKCJI Z DZIECI I SPEŁNIENIA W ROLI OJCA. 

OPRACOWANIE : ANIELA KOT 

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje