Drogie dzieci!

Kraszanki i pisanki to, obok baranka, zajączka i kurczaczka, najbardziej charakterystyczny symbol świąt wielkanocnych. Kolor skorupki uzyskać możemy na różne sposoby. Tradycyjnie już od wielu lat barwiono je za pomocą naturalnych składników roślinnych, które dawały określony kolor: łupiny cebuli – brązowy,  młode pędy żyta – zielony, sok z buraków – różowy. Oczywiście wybrany kolor jajka można osiągnąć, także używając gotowych barwników dostępnych w sklepach. Ugotowane jaja wystarczy zanurzyć w gorącej wodzie z farbką i kraszanki gotowe. Kraszanki nie posiadają żadnych wzorów, są po prostu w jednym kolorze. Jednobarwne jajka, na których wydrapuje się wzory, zwane są drapankami. Przygotowanie jest takie samo, natomiast po uzyskaniu koloru, za pomocą cienkiego i ostrego narzędzia, rysuje się wybrany wzorek. Ludzie zwykli nazywać mianem pisanek wszystko cokolwiek powstaje poprzez udekorowanie skorupki. W tradycji staropolskiej jednak określenie to dotyczy jedynie jaj barwionych na różne kolory po wcześniejszym narysowaniu wzorów woskiem. Znane są również inne techniki np. wydrapywanie lub naklejanie wzorów, ręczne malowanie za pomocą farb lub kredek świecowych. Najbardziej oryginalne są te szydełkowane, zdobione koralikami lub kawałkami papieru.

*Posłuchajcie piosenki „Kurka i pisanki” link poniżej: https://www.youtube.com/watch?v=6RH8hXpWnlk

1. A ja, ja, a ja, ja, a ja, ja,a ja ,ja

   Pewna mała biała kurka, ukręciła pędzel z piórka.

   Zniosła jaja o poranku i maluje je na ganku.

Ref. A ja, jaj, a ja, jaj i pisanki robi z jaj

       A ja, jaj, a ja, jaj i pisanki robi z jaj – 2x

2. A ja, ja, a ja, ja, a ja, ja,a ja ,ja

   Sto kolorów nałożyła, listeczkami ozdobiła.

   Przy tym cieszy się i skacze, ko, ko, ko, ko głośno gdacze.

Ref. A ja, jaj, a ja, jaj i pisanki robi z jaj

       A ja, jaj, a ja, jaj i pisanki robi z jaj – 2x

*Dzisiaj będziemy liczyć jednokolorowe jajka czyli kraszanki.

Do tego zadania potrzebne Wam będą obrazki dwóch koszyków oraz obrazki  kolorowych jajek: 6 zielonych, 4 czerwonych, 5 żółtych, 4 niebieskich ( można pokolorować lub wyciąć z kolorowego papieru). Przygotujcie sobie sami albo poproście o pomoc rodziców. Na stoliku  ułożone są koszyki, a w nich kraszanki.

Przeliczanie kraszanek  w koszykach.

– Ile kraszanek jest w pierwszym koszyku? ( 6 zielonych, 4 czerwone)

– Ile kraszanek  jest w drugim koszyku? ( 5 żółtych, 4 niebieskie)

Liczenie wszystkich kraszanek  w koszykach.

Układanie zapisów matematycznych.

Pierwszy koszyk: 6  + 4  = 10

Drugi koszyk: 5  + 4  = 9

Porównywanie liczebności kraszanek w koszykach 10 > 9

Dla ułatwienia dzieci łączą w pary kraszanki z pierwszego koszyka z kraszankami z drugiego koszyka. Wniosek: w pierwszym koszyku jest o jedną kraszankę  więcej, niż w drugim (została bez pary).

*,,Konkurs liczenia”- zabawa matematyczna

Układamy jajka, dziecko podchodzi i kolejno liczy jednocześnie wskazując placem każdy jajko, a następnie mówi ile ich jest. Zmieniamy liczbę jajek, które ma policzyć dziecko. ,,Ile jajek jest w koszyku ?” (jajka można zastąpic  klockami.)

Dziecko ma koszyk, do którego rodzic wsypuje kilka klocków, dziecko wyjmuje z koszyka klocki, układa je i liczy głośno, ,,Ile przedmiotów wrzucono do koszyka?”

Dziecko zamyka oczy, rodzic wkłada do koszyka liczmany głośno licząc. Potem zamyka koszyka, zadaniem dziecka jest powiedzieć ile liczmanów jest   w koszyku, jeśli nie potrafi określić, liczy ponownie ,,Od której strony policzysz?” Rodzic układa zabawki, zadaniem dziecka jest policzyć je zaczynając od prawej, a następnie od lewej strony i określenie ile ich jest?

*,,Policz, wskaż i zaznacz odpowiednią liczbę…’’

* „Co słyszysz na początku?”– zabawa słowna.

Rodzic wymyśla słowa, a dziecko wyróżnia głoski na początku tych słów.

* „Ile jajek zniosły kury?”- zabawa matematyczna.

Pomoce: kartka papieru, guziki.
Rodzic przekazuje dziecku treść zadania.
Pierwsza kura zniosła 3 jajka a druga 4 jajka. Ile jajek zniosły obie kury?
Druga kura zniosła 5 jajek a trzecia 3 jajka. Ile jajek zniosły kury?
Pierwsza kura zniosła 2 jajka, druga zniosła 5 jajek a trzecia zniosła 3 jajka. 
Ile zniosły jajek wszystkie kury razem? Która kura zniosła najwięcej jajek? 
Która kura zniosła najmniej jajek?
Wszystkie kury zniosły razem 10 jajek. Gospodyni zabrała kurom 6 jajek. 
Ile jajek zostało?
Kury miały 6 jajek. Gospodyni zabrała im 6 jajek. Ile jajek zostało?

* Sprzątnięcie miejsca pracy.

 *„Zbieramy jajka”– zabawa ruchowa.

Pomoce: 10 kulek uformowanych z gazety (jajka) rozłożonych na dywanie.
Dziecko porusza się po pokoju w sposób zaproponowany przez rodzica, np. podskakując,
skacząc obunóż, skacząc na jednej nodze. Na sygnał rodzica, np. „trzy”- dziecko podnosi 
odpowiednią ilość jajek.

* „Wyścigi jajek”- ćwiczenia oddechowe.

Dziecko i rodzic dmuchają na gazetowe jajka i patrzą, które dalej poleci.

*Dzięki zastosowaniu różnych technik plastycznych, pobudzamy dzieci do twórczego działania.  Przedszkolaki za pomocą plasteliny, kuleczek z kolorowej bibuły lub maczając paluszki w farbie wypełniają puste kółeczka na szablonach. Dzieci mogą dowolnie wybierać kolorystkę i tworzyć własne wzory. Zabawy w wyklejanie plasteliną wspaniale rozwijają i trenują małą motorykę, przygotowując dziecięce paluszki i dłonie do nauki pisania. Możemy zaproponować pisanki czyste bez wypełnienia zachęcając, aby stworzyły własną kompozycję. Takie projektowanie niezwykle rozwija kreatywność       i myślenie przestrzenne. Część dzieci z pewnością chętnie podejmie się takiego wyzwania, a inne będzie trzeba zachęcić.

*Zabawa paluszkowa „Wielkanocni goście”

Rodzic mówi rymowankę, a dziecko pokazuje odpowiednią liczbę palców i odpowiada na pytania.

Przy wielkanocnym stole pięciu gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole czterech  gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole trzech  gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole dwóch gości siedziało. Jeden poszedł do domu, to ile zostało?

Przy wielkanocnym stole smutno się zrobiło, bo pyszne śniadanie właśnie się skończyło.

*Zabawa ruchowa z elementem skoku „ Zajączki, do norek!”

Dziecko – zajączek – układa w dowolnych miejscach na dywanie kartki – norki.

Przy dźwiękach ulubionej melodii  zajączek skacze po łące – dywanie – w różnych kierunkach, omijając norki.

W momencie, gdy ucichnie melodia zajączek skokami udaje się do swojej norki.

Zabawę można powtórzyć kilkukrotnie.

*,,Od najmniejszego do największego”” – ćwiczenie grafomotoryczne

Rodzic kładzie przed dzieckiem kartkę A4 poziomo. Zadaniem dziecka jest narysować z lewej strony kartki malutkie jajko, a następnie kolejne, większe od następnego i kolejne – większe od ostatniego (i tak do końca kartki). Dziecko liczy, ile jajek udało mu się narysować. Pokazuje jajko najmniejsze i największe. Może pokolorować je na dowolne kolory.

*Możecie obejrzeć filmik „Doskonale zorganizowana Wielkanoc Królika” – https://youtu.be/FTiL5dAyjsw

Opracowała: Lucyna Stawarz

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje