Temat: „Wiosenny deszczyk”- zabawy matematyczne.

1. „Osuszamy parasol”
Przygotuj: kartkę z narysowanym konturem parasola, drobne przedmioty np. pomponiki, kulki z waty, skrawki materiału; pęsetę, kostkę matematyczną.

Dziecko rozkładana na konturze parasola wszystkie drobne przedmioty – to będą kropelki. Następnie rzuca kostką i zabiera pęsetą tyle kropli, ile wyrzuci oczek na kostce. Celem jest zebranie wszystkich kropli – osuszenie parasola.


2. „Parasol z cyframi”
Przygotuj: parasol, karteczki samoprzylepne z wypisanymi cyframi.

Rodzic przykleja cyfry do wnętrza rozłożonego parasola – jedna cyfra na jednej krawędzi parasola. Rodzic kręci parasolką, a dziecko stoi obok i odczytuje cyfrę, która znajdzie się naprzeciwko niego po zatrzymaniu parasola. Dziecko podaje działanie matematyczne które po rozwiązaniu da odczytany wynik.


3. „Spadające kropelki”
Dziecko będzie w tej zabawie kropelką deszczu. Kropelka podskakuje tyle razy, ile razy rodzic klaśnie w dłonie.

4. „Kap, kap”
Przygotuj: słoik, drobne okrągłe i twarde przedmioty np. groch, orzechy.

Drobne przedmioty będą kroplami wody. Dziecko zamyka oczy, a rodzic kolejno wrzuca krople do słoika. Dziecku liczy w myślach i podaje wynik. Rodzic może zapytać:  ile wrzuciłem najpierw? ile potem? ile to będzie razem?


5. „Kropelkowe zadania”

Przygotuj: kartkę, ołówek.

Rodzic czyta zadanie, dziecko je rozwiązuje. Może korzystać z liczmanów, a działania zapisywać na kartce.

– Kasia deszczu się nie boi bo ma w domu sześć parasoli.

  Jeden zebrała do pracy mama.

  Ile zostało? Policzysz sama/ sam?

– Na niebie były dwie chmury, wiatr przygonił jeszcze trzy.

  Ile chmur będzie razem? Policz Ty!

– W rzece pływały ryby cztery, dwie z nich odpłynęły.

   Ile ryb zostało w rzece? Czy już wiecie?

– W stawie dziesięć lilii wodnych kwitło, pięć przekwitło. Ile dalej kwitnie?

– Cztery żabki myły w stawie łapki. Przyszły do nich jeszcze dwie.
   Ile jest razem, kto już wie?

6. „Głodne chmurki”: https://www.youtube.com/watch?v=kKVje7XDXFc

Zabawy matematyczne warto urozmaicić innymi aktywnościami dziecka np.:

– „Hej pada, pada deszczyk” – zabawa z parasolem https://www.youtube.com/watch?v=c7cBQKGDFXw

– „Rzeka” – zabawy z wykorzystaniem cienkiej folii malarskiej: https://www.youtube.com/watch?v=DNR2GfI-xzY

– „Nad strumykiem” – Ćwiczenie rozwijające pamięć i spostrzegawczość: https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE

Miłej  pracy i zabawy!

Opracowanie: Zofia Kajdewicz

Karty pracy:

Pokoloruj tyle chmurek, słoneczek, kropli deszczu, parasoli, ile kropek znajduje się po ich lewej stronie:

Źródło grafiki: przedszkole.opalenica.pl
Źródło grafiki: kreatywnadzungla.pl
Źródło grafiki: malyprofesorek.pl

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje