Temat: „Wiosenny deszczyk”- zabawy matematyczne.
1. „Osuszamy parasol”
Przygotuj: kartkę z
narysowanym konturem parasola, drobne przedmioty np. pomponiki, kulki z waty,
skrawki materiału; pęsetę, kostkę matematyczną.
Dziecko rozkładana na konturze parasola wszystkie drobne przedmioty – to będą kropelki. Następnie rzuca kostką i zabiera pęsetą tyle kropli, ile wyrzuci oczek na kostce. Celem jest zebranie wszystkich kropli – osuszenie parasola.
2. „Parasol z cyframi”
Przygotuj: parasol,
karteczki samoprzylepne z wypisanymi cyframi.
Rodzic przykleja cyfry do wnętrza rozłożonego parasola – jedna cyfra na jednej krawędzi parasola. Rodzic kręci parasolką, a dziecko stoi obok i odczytuje cyfrę, która znajdzie się naprzeciwko niego po zatrzymaniu parasola. Dziecko podaje działanie matematyczne które po rozwiązaniu da odczytany wynik.
3. „Spadające kropelki”
Dziecko będzie w tej zabawie kropelką deszczu. Kropelka podskakuje tyle razy, ile razy
rodzic klaśnie w dłonie.
4. „Kap, kap”
Przygotuj: słoik, drobne
okrągłe i twarde przedmioty np. groch, orzechy.
Drobne przedmioty będą kroplami wody. Dziecko zamyka oczy, a rodzic kolejno wrzuca krople do słoika. Dziecku liczy w myślach i podaje wynik. Rodzic może zapytać: ile wrzuciłem najpierw? ile potem? ile to będzie razem?
5. „Kropelkowe zadania”
Przygotuj: kartkę, ołówek.
Rodzic czyta zadanie, dziecko
je rozwiązuje. Może korzystać z liczmanów, a działania zapisywać na kartce.
– Kasia deszczu się nie boi bo ma w domu sześć parasoli.
Jeden zebrała do pracy mama.
Ile zostało? Policzysz sama/ sam?
– Na niebie były dwie chmury, wiatr przygonił jeszcze trzy.
Ile chmur będzie razem? Policz Ty!
– W rzece pływały ryby cztery, dwie z nich odpłynęły.
Ile ryb zostało w rzece? Czy już wiecie?
– W stawie
dziesięć lilii wodnych kwitło, pięć przekwitło. Ile dalej kwitnie?
– Cztery żabki
myły w stawie łapki. Przyszły do nich jeszcze dwie.
Ile jest razem, kto już wie?
6. „Głodne chmurki”: https://www.youtube.com/watch?v=kKVje7XDXFc
Zabawy matematyczne warto urozmaicić innymi aktywnościami dziecka np.:
– „Hej pada, pada deszczyk” – zabawa z parasolem https://www.youtube.com/watch?v=c7cBQKGDFXw
– „Rzeka” – zabawy z wykorzystaniem cienkiej folii malarskiej: https://www.youtube.com/watch?v=DNR2GfI-xzY
– „Nad strumykiem” – Ćwiczenie rozwijające pamięć i spostrzegawczość: https://www.youtube.com/watch?v=k-keE_Vd-EE
Miłej pracy i zabawy!
Opracowanie: Zofia Kajdewicz
Karty pracy:
Pokoloruj tyle chmurek, słoneczek, kropli deszczu, parasoli, ile kropek znajduje się po ich lewej stronie: