Temat: „Dni tygodnia i miesiące”- zabawa dydaktyczna.

– zapoznanie z nazwami i kolejnością występowania pięciu pierwszych miesięcy roku;

– utrwalenie dni tygodnia;

– zwrócenie uwagi na to, że zdrowie to również dbanie o higienę ciała.

1. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Mucha”: Mucha – Jan Brzechwa – animowany wierszyk z obrazkami – YouTube

Z kąpieli każdy korzysta a mucha chciała być czysta.

W niedzielę kąpała się w smole, a w poniedziałek w rosole.

We wtorek w czerwonym winie, a znowu w środę – w czerninie.

A potem w czwartek- w bigosie, a w piątek- w czerwonym sosie.

W sobotę w soku z moreli. Co miała z takich kąpieli?

Co miała? Zmartwienie miała, bo z brudu lepiła się cała.

A na myśl jej nie przychodzi, żeby wykąpać się w wodzie.

– gdzie kąpała się mucha?

– dlaczego pomimo kąpieli mucha wcale nie była czysta?

– wymień nazwy dni tygodnia, które wystąpiły w wierszu.

2. „Liczymy dni”- zabawa logorytmiczna: dziecko stoi, rytmicznie klaszcze i wypowiada nazwy kolejnych dni tygodnia, starając się zapamiętać ich kolejność; liczą, ile dni ma tydzień.

PONIEDZIAŁEK                dziecko klaszcze raz z ugięciem nóg

WTOREK                           jak wyżej

ŚRODA                              jak wyżej

CZWARTEK                       jak wyżej

PIĄTEK                              jak wyżej

SO_BO_TA                       naprzemiennie uderza trzykrotnie w uda

NIE_DZIE_LA                   naprzemiennie uderza trzykrotnie w uda

TO  JEST                           wykonuje dwa klaśnięcia

CAŁY  TY_DZIEŃ             wykonuje wolny obrót wokół własnej osi.

3. „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata”- wyjaśnienie przysłowia:

W kwietniu bardzo często pogoda jest zmienna: raz świeci słońce raz pada śnieg. Podobnie było w marcu. Pamiętacie przysłowie: „W marcu jak w garncu?”. Co oznaczało?

4. „Znamy pierwsze miesiące roku”- zapamiętywanie nazw i odliczanie w kolejności: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj. Dzielenie słów na sylaby, podawanie pierwszej głoski w wyrazie, np. styczeń- s. Co jeszcze zaczyna się na s? (samochód, sitko).

5. „Który to miesiąc?”- manipulowanie nazwami miesięcy w połączeniu z liczebnikami porządkowymi:

– Jak nazywa się pierwszy miesiąc? A trzeci miesiąc?

– Jaki miesiąc mamy teraz? Który to miesiąc w kolejności?

– Maj to który to miesiąc w roku?

6. Czytanie całościowe nazw miesięcy- układanie napisów według kolejności występowania (tylko 5 pierwszych, resztę odkładamy na bok):

7. Zabawa muzyczna „Tańczące miesiące”: rodzic układa na dywanie kartki w pięciu kolorach: biała to styczeń, niebieska to luty, zielona to marzec, żółta to kwiecień a pomarańczowa to maj. Dziecko zapamiętuje jaki kolor przyporządkowany jest jakiemu miesiącowi. Następnie dziecko tańczy do wybranej przez rodzica muzyki. Na hasło: marzec, podbiega do zielonej kartki i podnosi ją do góry, itd.

Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje