Temat: „Dni tygodnia i miesiące”- zabawa dydaktyczna.
– zapoznanie z nazwami i kolejnością występowania pięciu pierwszych miesięcy roku;
– utrwalenie dni tygodnia;
– zwrócenie uwagi na to, że zdrowie to również dbanie o higienę ciała.
1. Słuchanie wiersza J. Brzechwy „Mucha”: Mucha – Jan Brzechwa – animowany wierszyk z obrazkami – YouTube
Z kąpieli każdy korzysta a mucha chciała być czysta.
W niedzielę kąpała się w smole, a w poniedziałek w rosole.
We wtorek w czerwonym winie, a znowu w środę – w czerninie.
A potem w czwartek- w bigosie, a w piątek- w czerwonym sosie.
W sobotę w soku z moreli. Co miała z takich kąpieli?
Co miała? Zmartwienie miała, bo z brudu lepiła się cała.
A na myśl jej nie przychodzi, żeby wykąpać się w wodzie.
– gdzie kąpała się mucha?
– dlaczego pomimo kąpieli mucha wcale nie była czysta?
– wymień nazwy dni tygodnia, które wystąpiły w wierszu.
2. „Liczymy dni”- zabawa logorytmiczna: dziecko stoi, rytmicznie klaszcze i wypowiada nazwy kolejnych dni tygodnia, starając się zapamiętać ich kolejność; liczą, ile dni ma tydzień.
PONIEDZIAŁEK dziecko klaszcze raz z ugięciem nóg
WTOREK jak wyżej
ŚRODA jak wyżej
CZWARTEK jak wyżej
PIĄTEK jak wyżej
SO_BO_TA naprzemiennie uderza trzykrotnie w uda
NIE_DZIE_LA naprzemiennie uderza trzykrotnie w uda
TO JEST wykonuje dwa klaśnięcia
CAŁY TY_DZIEŃ wykonuje wolny obrót wokół własnej osi.
3. „Kwiecień plecień, bo przeplata trochę zimy trochę lata”- wyjaśnienie przysłowia:
W kwietniu bardzo często pogoda jest zmienna: raz świeci słońce raz pada śnieg. Podobnie było w marcu. Pamiętacie przysłowie: „W marcu jak w garncu?”. Co oznaczało?
4. „Znamy pierwsze miesiące roku”- zapamiętywanie nazw i odliczanie w kolejności: styczeń, luty, marzec, kwiecień, maj. Dzielenie słów na sylaby, podawanie pierwszej głoski w wyrazie, np. styczeń- s. Co jeszcze zaczyna się na s? (samochód, sitko).
5. „Który to miesiąc?”- manipulowanie nazwami miesięcy w połączeniu z liczebnikami porządkowymi:
– Jak nazywa się pierwszy miesiąc? A trzeci miesiąc?
– Jaki miesiąc mamy teraz? Który to miesiąc w kolejności?
– Maj to który to miesiąc w roku?
6. Czytanie całościowe nazw miesięcy- układanie napisów według kolejności występowania (tylko 5 pierwszych, resztę odkładamy na bok):
7. Zabawa muzyczna „Tańczące miesiące”: rodzic układa na dywanie kartki w pięciu kolorach: biała to styczeń, niebieska to luty, zielona to marzec, żółta to kwiecień a pomarańczowa to maj. Dziecko zapamiętuje jaki kolor przyporządkowany jest jakiemu miesiącowi. Następnie dziecko tańczy do wybranej przez rodzica muzyki. Na hasło: marzec, podbiega do zielonej kartki i podnosi ją do góry, itd.
Przygotowała: Iwona Zaniewska- Ciep