Dzieci, tak samo jak dorośli, doświadczają różnorodnych emocji, takich jak smutek, złość, lęk czy frustracja. Zastanawiacie się czasem jak pomóc im zrozumieć, co się z nimi dzieje i pomóc im w radzeniu sobie z trudnymi odczuciami? Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc w tej kwestii.

Słuchaj uważnie:

Kiedy dziecko dzieli się swoimi uczuciami, ważne jest, aby poświęcić mu pełną uwagę i słuchać uważnie. Dzięki temu dziecko poczuje się usłyszane i zrozumiane. Uważne słuchanie pozwala na zbudowanie silniejszych więzi między dorosłym a dzieckiem, co jest ważne dla jego emocjonalnego rozwoju.

Akceptuj uczucia dziecka:

Kiedy dziecko doświadcza trudnych emocji, warto dać mu do zrozumienia, że jego uczucia są prawdziwe i ważne, nawet jeśli dla nas nie wydają się adekwatne do sytuacji. Dzięki temu dziecko poczuje się zrozumiane i uzyska wsparcie w radzeniu sobie z emocjami.

Daj dziecku możliwość znalezienia rozwiązania:

Dzieci często potrzebują pomocy dorosłych w radzeniu sobie z emocjami. Warto jednak dać im szansę na samodzielne znalezienie rozwiązania problemu. Zachęcaj dziecko do myślenia o sposobach na rozwiązanie sytuacji, w której się znalazło. Dzięki temu dziecko nauczy się, jak radzić sobie z emocjami i kłopotami w przyszłości.

Wyraź swoje wsparcie:

Kiedy dziecko doświadcza trudnych emocji, ważne jest, aby pokazać mu, że jesteśmy z nim i mamy gotowość mu pomóc. Warto wyrazić swoje wsparcie i obecność w trudnej sytuacji. Dziecko poczuje się bezpiecznie i będzie w stanie lepiej się regulować…

Pokaż swoim zachowaniem, jak radzić sobie z emocjami:

Dzieci uczą się przez obserwację, dlatego ważne jest, aby pokazywać im, jak radzić sobie z emocjami poprzez własne zachowanie. Pokazanie, jak postępujemy w trudnych sytuacjach, może pomóc dziecku nauczyć się skutecznych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.

Prowadź codzienne rozmowy o emocjach przez pryzmat wydarzeń danego dnia:

Warto zachęcać dziecko do dzielenia się swoimi codziennymi doświadczeniami i odczuciami, a także opowiadać o swoich własnych przeżyciach (na przykład w oparciu o kalendarz emocji). Regularne rozmowy o emocjach i sposobach radzenia sobie z nimi mogą pomóc dziecku zbudować poczucie zaufania i komfortu w wyrażaniu swoich uczuć.

Dziecko, które ignoruje nasze prośby, wyrywa zabawki, obraża innych, przejawia agresje wobec innych osób – to wszystko stanowi wielkie wyzwanie dla nauczyciela przedszkola, rodzica i dziecka!!!

Trudne zachowania dzieci

Jakie trudne zachowania prezentuje przedszkolak?

Oto lista często występujących  zachowań trudnych (dla dziecka, rodzica i nauczyciela), które możesz zaobserwować u przedszkolaka:

  • agresja dziecka wobec innych dzieci lub dorosłych
  • trudne emocje dziecka: gdy dziecko okazuje je w sposób nieaprobowany społecznie, np. rzucając przedmiotami, niszcząc, obrażając lub atakując innych
  • dziecko ignoruje prośby, nie słucha rodzica, nauczyciela (co powoduje sytuacje zagrażające jego bezpieczeństwu, stratę, niepokój)
  • przedszkolak kradnie, zabiera przedmioty, które do niego nie należą
  • dziecko kłamie, opowiada nieprawdziwe historie na temat sytuacji przedszkolnych lub historie, których przebieg obiektywnie wyglądał inaczej
  • przedszkolak ucieka: rodzicowi, nauczycielowi, odłącza się od grupy, nie chce wychodzić z placu zabaw
  • dziecko wyrywa innym zabawki.

Przyczyny agresji u przedszkolaka

Dlaczego dziecko przejawia agresję? Bije mamę w szatni? Dlaczego bije inne dzieci?

 Możliwe przyczyny:

  • nie zna innych strategii wyrażania emocji
  • ma problem z kontrolowaniem emocji
  • odreagowuje napięcie
  • przenosi agresję, której samo doświadcza
  • nie potrafi werbalnie osiągnąć zamierzonego efektu
  • manifestuje deficyt uwagi osób dorosłych, stara się być zauważone
  • jest pobudzone psychofizycznie
  • doświadcza niespójności, płynnych zasad pożycia społecznego
  • nie rozumie dlaczego miałoby zachować się inaczej
  • ta strategia przynosi mu korzyści
  • walczy o swoją autonomię – doświadcza zbyt wąskich granic
  • broni się
  • reaguje odruchowo, w wyniku niezrozumienia sytuacji
  • żyje w przekonaniu, że jest “niegrzeczne”   
  • brak wspierających doświadczeń we wcześniejszych chwilach trudnych
  • robi krzywdę w nieświadomości

Przygotowały: Dorota Jurczuk i Iwona Kuryś

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje