Dzieci, tak samo jak dorośli, doświadczają różnorodnych emocji, takich jak smutek, złość, lęk czy frustracja. Zastanawiacie się czasem jak pomóc im zrozumieć, co się z nimi dzieje i pomóc im w radzeniu sobie z trudnymi odczuciami? Poniżej przedstawiamy kilka sposobów, które mogą pomóc w tej kwestii.
Słuchaj uważnie:
Kiedy dziecko dzieli się swoimi uczuciami, ważne jest, aby poświęcić mu pełną uwagę i słuchać uważnie. Dzięki temu dziecko poczuje się usłyszane i zrozumiane. Uważne słuchanie pozwala na zbudowanie silniejszych więzi między dorosłym a dzieckiem, co jest ważne dla jego emocjonalnego rozwoju.
Akceptuj uczucia dziecka:
Kiedy dziecko doświadcza trudnych emocji, warto dać mu do zrozumienia, że jego uczucia są prawdziwe i ważne, nawet jeśli dla nas nie wydają się adekwatne do sytuacji. Dzięki temu dziecko poczuje się zrozumiane i uzyska wsparcie w radzeniu sobie z emocjami.
Daj dziecku możliwość znalezienia rozwiązania:
Dzieci często potrzebują pomocy dorosłych w radzeniu sobie z emocjami. Warto jednak dać im szansę na samodzielne znalezienie rozwiązania problemu. Zachęcaj dziecko do myślenia o sposobach na rozwiązanie sytuacji, w której się znalazło. Dzięki temu dziecko nauczy się, jak radzić sobie z emocjami i kłopotami w przyszłości.
Wyraź swoje wsparcie:
Kiedy dziecko doświadcza trudnych emocji, ważne jest, aby pokazać mu, że jesteśmy z nim i mamy gotowość mu pomóc. Warto wyrazić swoje wsparcie i obecność w trudnej sytuacji. Dziecko poczuje się bezpiecznie i będzie w stanie lepiej się regulować…
Pokaż swoim zachowaniem, jak radzić sobie z emocjami:
Dzieci uczą się przez obserwację, dlatego ważne jest, aby pokazywać im, jak radzić sobie z emocjami poprzez własne zachowanie. Pokazanie, jak postępujemy w trudnych sytuacjach, może pomóc dziecku nauczyć się skutecznych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami.
Prowadź codzienne rozmowy o emocjach przez pryzmat wydarzeń danego dnia:
Warto zachęcać dziecko do dzielenia się swoimi codziennymi doświadczeniami i odczuciami, a także opowiadać o swoich własnych przeżyciach (na przykład w oparciu o kalendarz emocji). Regularne rozmowy o emocjach i sposobach radzenia sobie z nimi mogą pomóc dziecku zbudować poczucie zaufania i komfortu w wyrażaniu swoich uczuć.
Dziecko, które ignoruje nasze prośby, wyrywa zabawki, obraża innych, przejawia agresje wobec innych osób – to wszystko stanowi wielkie wyzwanie dla nauczyciela przedszkola, rodzica i dziecka!!!
Trudne zachowania dzieci
Jakie trudne zachowania prezentuje przedszkolak?
Oto lista często występujących zachowań trudnych (dla dziecka, rodzica i nauczyciela), które możesz zaobserwować u przedszkolaka:
- agresja dziecka wobec innych dzieci lub dorosłych
- trudne emocje dziecka: gdy dziecko okazuje je w sposób nieaprobowany społecznie, np. rzucając przedmiotami, niszcząc, obrażając lub atakując innych
- dziecko ignoruje prośby, nie słucha rodzica, nauczyciela (co powoduje sytuacje zagrażające jego bezpieczeństwu, stratę, niepokój)
- przedszkolak kradnie, zabiera przedmioty, które do niego nie należą
- dziecko kłamie, opowiada nieprawdziwe historie na temat sytuacji przedszkolnych lub historie, których przebieg obiektywnie wyglądał inaczej
- przedszkolak ucieka: rodzicowi, nauczycielowi, odłącza się od grupy, nie chce wychodzić z placu zabaw
- dziecko wyrywa innym zabawki.
Przyczyny agresji u przedszkolaka
Dlaczego dziecko przejawia agresję? Bije mamę w szatni? Dlaczego bije inne dzieci?
Możliwe przyczyny:
- nie zna innych strategii wyrażania emocji
- ma problem z kontrolowaniem emocji
- odreagowuje napięcie
- przenosi agresję, której samo doświadcza
- nie potrafi werbalnie osiągnąć zamierzonego efektu
- manifestuje deficyt uwagi osób dorosłych, stara się być zauważone
- jest pobudzone psychofizycznie
- doświadcza niespójności, płynnych zasad pożycia społecznego
- nie rozumie dlaczego miałoby zachować się inaczej
- ta strategia przynosi mu korzyści
- walczy o swoją autonomię – doświadcza zbyt wąskich granic
- broni się
- reaguje odruchowo, w wyniku niezrozumienia sytuacji
- żyje w przekonaniu, że jest “niegrzeczne”
- brak wspierających doświadczeń we wcześniejszych chwilach trudnych
- robi krzywdę w nieświadomości
Przygotowały: Dorota Jurczuk i Iwona Kuryś