Kodowanie na dywanie – projekt „Przedszkola bez barier” w grupie drugiej

Dziesięcioro dzieci z grupy drugiej uczestniczy w zajęciach „Kodowanie na dywanie” prowadzonych przez obie wychowawczynie w ramach projektu „Przedszkola bez barier”. Kodowanie to połączenie zabawy ze zdobywaniem umiejętności programistycznych.  Rozwija ono podstawowe funkcje poznawcze takie jak: pamięć, koncentracja uwagi, analiza i synteza wzrokowa i słuchowa oraz koordynacja ruchowa. Dzieci z dużym zaangażowaniem uczą się przez zabawę, wykorzystując do zajęć różne pomoce dydaktyczne: matę i drukowane plansze do kodowania, fiszki, obrazki, litery, kubeczki, zabawki oraz ozoboty (na kolejnych zajęciach będą poznawać inne roboty). Kodowanie idzie w parze z utrwalaniem wiadomości poznawanych w przedszkolu oraz daje przedszkolakom okazję zarówno do współpracy, jak i koleżeńskiej rywalizacji, rozwijając w nich cierpliwość i odporność emocjonalną na przegraną.

Przygotowały: E. Kiprianiuk, B. Dmitruk

Opis galerii: Pierwsze zdjęcie przedstawia zabawę dzieci w pomocników św. Mikołaja – kodowanie na macie trasy do domów w celu dostarczenia prezentów. Na drugim zdjęciu dzieci pozują z odkodowanymi przez siebie na kartach do kodowania cyframi tworzącymi liczbę 2023. Na trzecim zdjęciu dzieci ułożyły według kodu kolorowo-literowego kartoniki z literami, tworząc kolorowe napisy „BAL”. Na czwartym zdjęciu dzieci planują na macie do kodowania trasy od postaci z bajek do zgubionych przez nie rekwizytów. Na piątym zdjęciu widać dzieci pozujące przy karmniku odwzorowanym według przykładu na macie do kodowania. Na szóstym zdjęciu dzieci planują na macie do kodowania trasy ptaków do karmnika. Na siódmym zdjęciu dzieci pozują przy ułożonym na macie według kodu sercu z kolorowych fiszek. Na ósmym zdjęciu dzieci przyklejają kolorowe serca ustalając ich miejsce na planszy według koloru i rozmiaru. Zdjęcie dziewiąte ukazuje dzieci podczas zabawy z matą inspirowanej przysłowiem „W marcu jak w garncu”. Dziesiąte zdjęcie przedstawia dzieci podczas drużynowej gry na macie z kubeczkami „Wyścig pogodowych drużyn”, a jedenaste podczas indywidualnej ściganki „Wyścig symboli pogody”. Na zdjęciu dwunastym dzieci kodują w ruchu – odtwarzają zmiany pogody zapisane na karteczkach. Ostatnie dwa zdjęcia przedstawiają zajęcia z ozobotami: układanie ścieżek dla robotów i testowanie ich.

Print Friendly, PDF & Email
Powiązane publikacje